×

03 december 2013

Voor de achtste keer op rij: Speedfest!

Geschreven door: Rene Sebastian

• fotografie door Rene Sebastian

Voor de achtste keer op rij werd het persoonlijke feest van Peter Pan Speedrock (PPSR) in het Klokgebouw georganiseerd: Speedfest! En dag bestaande uit vuige rock (‘n roll), brede mannen met baarden maar vooral héél véél bier. Als je het ons vraagt op voorhand al een combinatie waarvan je weet dat hij gaat slagen.

Voorafgaand aan hun Europese tour met PPSR mogen de heren van Honky al op Speedfest komen spelen. Met hun lange puntige baarden laten ze al heel wat hoofden zo vroeg op de dag heen en weer bewegen. Voor de liefhebbers van ZZ Top is deze band een absolute aanrader. Een band van een heel ander kaliber staat klaar op het andere hoofdpodium: Bullet. Een eenvoudige naam voor een band die het ook allemaal niet te moeilijk wil hebben. Hardrock zoals hardrock bedoelt is; catchy gitaar rifjes, houthakker drums en hoge uithalen in de vocalen. Voeg daarbij nog een showelement op en het is al lekker raak zo vroeg op de dag.

En als we het over een show hebben, dan kan maar één persoon met die prijs weglopen op Speedfest: Mr. Valient Himself van Valient Thorr (uiteraard). De man is vrijwel niet te volgen op het podium. Verkleed of beter gezegd, ontkleed, feest en danst hij op het podium, springt hij in het publiek en klimt hij op versterkers. Niets is hem te gek. Het is dan ook niet raar dat Speedfest deze band heel graag weer terug wilde hebben na hun bezoek in 2009.

Lees verder onder de foto’s….

In tegenstelling tot voorgaande jaren is rock/psychobilly minimaal vertegenwoordigd op Speedfest. De Guana Batz moeten dit gapende gat opvullen en doen dit gelukkig zonder enig probleem. Ze zwepen het publiek op en al snel staat iedereen op de dansvloer voor het podium te swingen en te springen. Dat er dit jaar meer diversiteit in het programma zit, blijkt dat er twee hardcore bands op de Mainstage zullen staan. Te beginnen met echte New York hardcore van de mannen van Agnostic Front. Dat ze al een hele tijd meedraaien in de scene is niet te merken. Energiek als in hun jonge jaren staan ze nog steeds op het podium en vermaken publiek van jong tot oud. De eerste grote circlepits van de dag zijn dan ook snel een feit.

En als we het hebben over mannen die al een tijdje meedraaien in de scene, dan mogen de Buzzcocks zeker niet ontbreken. Vorig jaar weer sinds tijden te zien op het Incubate Festival, vandaag staan ze tussen hun “soortgenoten” op Speedfest. Daar waar Agnostic Front nog energie weet te leveren, blijft het bij Buzzcocks enkel bij de energieke gitarist Steve Diggle. Frontman Pete Shelly doet duidelijk gewoon zijn ding, maar er is met moeite vrolijkheid te vinden in de man. Jammer, zeker als je weet hoe het vroeger was.

Het voordeel van een feest organiseren is dat je er zelf kan spelen. En een feest is het zeker bij PPSR, al moet de band soms wel wat extra energie aan het publiek vragen. Rustig blijft het verbazingwekkend genoeg wel bij de stonerhelden van Vista Chino, voorheen bekend onder de naam Kyuss Lives. Waar het eerder dit jaar nog helemaal los ging tijdens de Nirwana Tuinfeesten, lijkt het publiek hier in een soort extatische toestand te genieten van de vlammende stonerrock die de band te gehore brengt. Dat dit stuk voor stuk topmuzikanten zijn mag duidelijk zijn. Geen foutje, ongelooflijk strak en vooral betoverend gespeeld.

Dat het bij Vista Chino rustig bleef, heeft er wellicht mee te maken dat het publiek zijn krachten aan het besparen was voor de afsluiter van de dag: Hatebreed. Dat de organisatie het goed kan vinden met de band is duidelijk. Voorheen speelde de metalband al op Paaspop, dit jaar op Speedfest en tijdens hun show kondigden de heren aan weer terug te keren voor Paaspop 2014. En waarom ze met enige regelmaat terugkeren naar Nederland is direct duidelijk vanaf de eerste snaaraanslag. Het is dan wel middernacht als de band het podium betreedt, maar het publiek ontploft. Moshpits door het gehele Klokgebouw, een golf aan stagedivers en heel wat vuisten die de lucht ingaan. Een afsluiter zoals een afsluiter hoort te zijn.

Ondertussen is wellicht één van de mooiste feestjes van Speedfest aan de gang. De deejay booth van De Rooie Neger in de foodcourt staat al jaren bekend om zijn mooie feesten. Dronken mensen dansen op tafels, lopen in polonaises langs de eetkramen en laten zich he-le-maal gaan. Waarschijnlijk een niet te verklaren fenomeen, totdat je het zelf hebt meegemaakt. Met dit mooie feest sluiten we ons bezoek aan een zeer diverse editie van Speedfest af en kijken terug op een zeer mooie en geslaagde dag.