×

23 februari 2015

together PANGEA geeft Gruismeel droomfeest

Zaterdag vierde GRUISMEEL zijn derde verjaardag. Het Eindhovense platform voor alles wat min of meer te ordenen valt onder garage, psychedelische rock, punk, kraut en grunge reserveerde een voormalig magazijn in het Klokgebouw voor een goed feestje met Together Pangea uit Los Angeles als hoofdact. We zeggen het maar meteen: je had erbij moeten zijn.

‘Magazijn Hal D’ is volgepakt met jonge en hippe garagerockliefhebbers die allen al bij binnenkomst een bepaalde gelukzaligheid uitstralen. Het publiek schijnt er zin in te hebben. Foto’s gemaakt tijdens Gruismeel shows en concertposters sieren de wanden in de ruimte waar straks, na het livegeweld, onder meer de Eindhovense garagepopband Mozes And The Firstborn plaatjes zal draaien. De posters leren ons dat onder meer Afterpartees, King Tuff, Eagulls, Iceage, Thee Oh Sees, traumahelikopter en –uiteraard- Mozes And The Firstborn al ergens in of rond Eindhoven onder de Gruismeel-vlag optraden. De band toerde afgelopen herfst eveneens met onder meer Together Pangea door de VS en Canada, dus de onderlinge band is reeds beklonken. Beide bands zijn niet geheel ontoevallig getekend bij het überhippe cassetebandjeslabel Burger Records.

Thee Marvin Gays uit Eindhoven mag de avond om negen uur openen. De hal staat lekker volgepakt maar de vlam wil, ondanks een gewillig publiek, niet in de pan. Niet alleen de bandnaam – een matig aftreksel van Thee Oh Sees en een slappe poging grappig proberen te zijn – ook de muziek boeit niet genoeg. De driekoppige band weet geen hooks te creeeren, bovendien staan de muzikanten te onwennig op het podium. De wil is er en de drang te experimenteren ook (het tweede nummer van de set blijft ergens op voortborduren, maar er ontbreekt een climax). We geven de jongelui nog even de ruimte te werken aan zowel muziek als podiumpresentatie.

Het Vlaamse trio Double Veterans treedt als tweede band aan. Het is inmiddels tien uur en de eerste Jupiler’s beginnen hun werk te doen. Een klein groepje vrienden bouwt vooraan een minimoshpit en in het publiek bewegen al meer hoofden mee. Met de muziek van Double Veterans, een mix tussen garagepop en psychedelica, is dan ook weinig mis. Een deel van het publiek lijkt de nummers te (her)kennen en puntige single Beach Life, afkomstig van debuutalbum The Brotherhood Of Scary Hair And Homemade Religion, brengt de stemming er goed in. De langere track Messenger Dead Message Alive weet het publiek in vervoering te brengen en een warm applaus is het antwoord. Opvallend is de twaalfsnarige gitaar van zanger/gitarist Lee Swinnen en de zessnarige basgitaar. Pretentieus? Nou ja, ze beheersen de instrumenten, maar het is op z’n minst bijzonder te noemen, vooral in het garagewereldje. Mooi is dan weer de hals van een bierflesje dat de basgitarist als gitaarslide gebruikt. Het optreden is in ieder geval een meer dan geslaagde opwarmer voor Together Pangea.

Deze band bracht inmiddels drie albums uit, de eerste twee nog als Pangea. Er bleken meer bands zo te heten en dus veranderden spil en zanger/gitarist William Keegan, bassist Danny Bengston en drummer Erik Jimenez het naar together PANGEA. Badillac heet het laatste album dat vorig jaar uitkwam en het is het beste werk van de jongens tot nu toe. De ultrakorte rammende punkexplosies van de eerste albums zijn ingewisseld voor superaanstekelijke popliedjes. Verpakt in een lekker garagepunkjasje, dat dan weer wel.

Als Keegan en zijn maten (tourgitarist Roland Cosio doet ook mee) het podium op wandelen en Sick Shit instarten, is het gas los in het publiek. Letterlijk vanaf seconde één bewegen de jongens en meisjes als in een ontstuimige draaikolk. Keegan loopt al na een paar gezongen regels het publiek in om zijn gitaar van nog dichterbij te laten zien en doet dit de hele show door. Crowdsurfers melden zich ten overvloede, storten vaak weer snel richting vloer, maar het geeft niet. Stilstaan kan echt niet. Of nou ja, je kunt het doen, maar het is doodzonde. Dat lijken steeds meer mensen te denken en zij weken zich dan ook los uit de brave(re) menigte om zich in de kolk te storten. Geef ze ongelijk: Together Pangea maakt pure, eerlijke en vooral enorm catchy rock ’n roll met zoveel positieve energie. Op alles wordt even hard gedanst en alles wordt even hard meegezongen: single Badillac, Make Myself True, Depress, Offer, Snakedog, maar ook nieuw liedje I Looked In Too; er lijken alleen maar echte fans in de zaal te staan. Haren, bier en handen zwiepen door de lucht en wanneer de band het publiek maant dichterbij te komen, klimt een aantal jongens het podium op om vanaf daar verder te feesten of een goede stagedive uit te proberen. Bassist Bengston merkt op dat dit optreden de beste respons oplevert uit het publiek tot nu toe in Nederland en hoewel alleen Vera in Groningen en Doornroosje in Nijmegen zijn aangedaan, gelooft iedereen hem op zijn woord.

Keegan slaat bij wijze van afsluiting met zijn gitaar op een bekken tot ‘ie omver gaat. Een jongen in de pit verliest zijn contactlens en zoekt half paniekerig, half lachend in de nog nazwetende joelende meute. De band komt echter terug om onder meer Too Drunk To Cum (Living Dummy, 2011) en River te spelen. Dag lens, hallo opperbeste stemming.

We zeggen het nogmaals: je had erbij moeten zijn.