×

12 december 2011

Tangarine maakt muziek van internationale allure

Geschreven door: Ella-Milou Quist

Een uurtje mocht het singer-songwriterduo Tangarine afgelopen zaterdagmiddag spelen bovenin warenhuis Vanderveen in Assen. Dit ter ere van hun nieuwe kerstsingel Snowflakes All Around die diezelfde dag uitkwam. 120.000 lezers van het Dagblad van het Noorden konden de single gratis afhalen bij de platenzaak in het warenhuis op vertoon van een bon die in de krant stond. Als je die bon niet had kon je de single kopen voor het symbolische bedrag van één euro die wordt geschonken aan het Glazen Huis van 3FM.

Het duo, de tweelingbroers Sander en Arnout Brinks, is al even bezig in de muziek. Ze schrijven al een aantal jaren liedjes en brachten vorig jaar november hun debuutalbum Wintersongs – The December Sessions uit. De naam Tangarine duikt tegenwoordig steeds vaker op in de media en de jongens worden steeds meer gevraagd om te komen optreden. Niet zo gek, want de broers maken muziek van internationale allure. Als je de ogen sluit klinkt het namelijk net alsof er twee doorgewinterde Amerikaanse singer-songwriters staan. Bovendien is het nu de tijd van singer-songwriters.

Tijdens het instore optreden in Vanderveen wordt duidelijk hoe goed de broers zijn: ze hebben veel talent en kwaliteit, schrijven goede nummers en zingen de sterren van de hemel. De songs worden door henzelf betiteld als “chagrijnig” (weliswaar met een knipoog), maar ik geef er liever de term melancholisch aan.

De samenzang van de heren is verbluffend mooi. Het is zuiver, helder en gevoelig. Ze weten allebei te raken. Het leuke is dat, ondanks dat het tweelingbroers zijn, de zangstemmen toch zeker van elkaar verschillen. Arnout heeft een iets hogere, schellere stem met een behoorlijk Amerikaans country accent en doet soms denken aan Robin Gibb van de Bee Gees en Sander heeft een lagere stem die zeer prettig in het gehoor ligt. Hun stemmen zijn perfect op elkaar afgestemd en vullen elkaar erg goed aan. Niet alleen qua zang vullen ze elkaar goed aan, ook wat betreft het gitaarspel en wanneer ze een praatje houden, wat vaak op hilarische wijze gebeurt. De broers hebben namelijk een ongelooflijk droge humor, het is af en toe net een cabaretduo. Maar dat de heren elkaar in alles aanvullen is natuurlijk niet zo vreemd, want hoe kan dat ook anders bij een tweeling?!

Enige vergelijking met Simon & Garfunkel kan overigens niet achterwege blijven vanwege de zoete lieve liedjes en de prachtige samenzang, ook qua melodieën heeft het er soms iets van weg, maar een kloon van dit beroemde duo is Tangarine zeker niet! De broers hebben vooral hun eigen unieke geluid en componeren zelf hun eigen muziek en schrijven zelf de teksten voor de nummers, op Dreamland na dan, wat een vertaling is van Droomland. De heren maken Amerikaanse folk met country en roots invloeden en zijn met hun sound on-Nederlands goed. Tangarine is een songwriterduo waar we nog veel van gaan horen.

Op dit moment toeren de heren door het land als supportact van Tim Knol en in het nieuwe jaar staan de broers zelf als hoofdact op verschillende podia in Nederland en maar liefst drie keer in Duitsland! Een duo om goed in de gaten te houden dus.

Foto Tangarine: Ella-Milou Quist