14. The Christmas Song (Mel Tormé)
  15. 'tombola'
  16. As The Snowflakes Fall
  17. This Ain't New Jersey
  18. When The Thames Froze

Hoewel het album in de recensie meer als ‘winterplaatje’ dan als ‘kerstalbum’ werd bestempeld, dompelden Tom Smith en Andy Burrows Paradiso volledig in kerstsferen onder. En dat op Sinterklaasavond!

Kerstboom, lichtjes, pakjes op de grond, een papier-maché kerstmannetje tussen de monitorspeakers, de warme en veel te grote wollen sokken van Andy Burrows en zelfs een heuse tombola met presentjes. Het was op en top kerst in Paradiso, maar dan wel met een donker randje. Want net als het debuut Funny Looking Angels grossiert het optreden van Editors frontman Smith en voormalig Razorlight-drummer Burrows in stemmige liedjes die het best tot hun recht komen bij kaarslicht, terwijl de open haart knappert en er buiten een dik pak sneeuw ligt. Nu was in een zeker niet uitverkocht Paradiso (niet gek, op pakjesavond) alleen het kaarslicht een feit, maar de rest werd er in het hoofd van de toeschouwers al heel snel bij gefantaseerd na stemmige opener Wonderful Life (een cover van Black), de titeltrack van hun album en muzikaal uitgeklede versies van Editors’ Papillon en The Weight Of The World. Alsof de wereld buiten Paradiso vergaan was en we er in het voormalige kerkgebouw maar het beste van moesten maken met zijn allen.

Smith & Burrows weten echter wel dat een geslaagd concert niet volledig kan wegzinken in inktzwarte melancholie en kiezen er voor om het alleen al door Tom Smiths donkerbruine stemgeluid van nature zwaarder aanvoelende werk af te wisselen met iets lichtvoetigere tracks die goeddeels voor rekening van Burrows kwamen. Zijn solo-single If I Had A Heart en de Razorlight-hits Before I Fall To Pieces en America bijvoorbeeld, zorgden voor voorzichtige klapmomentjes bij het publiek. En als Tom Smith op de piano de door Burrows gezongen Yazoo-cover Only You te snel begeleidt wordt het nummer gierend van de lach stopgezet. Dat laatste is kenmerkend voor het optreden. Smith & Burrows doen dit project vooral voor hun eigen plezier en dat speelplezier straalt dan ook iedere seconde van het optreden af. Prima begeleid door toetsenist Tim Baxter en trompettist annex mandolinespeler Joe Aukland en vooral met celliste Isabelle Dunn in een glansrol schommelt het Smith & Burrows optreden continue heen en weer tussen stemmige en emotionele nummers en feestelijk jolijt.

smithburrows02Tekenend hiervoor is de vrolijke tombola tegen het einde van het optreden, waarbij t-shirts, mokken, drank en het kerstalbum van Barbra Streisand (op vinyl!) werden verloot onder de bezoekers. Die tombola, waarvoor alle bezoekers bij binnenkomst een lotnummer in de hand gedrukt kregen, volgt pal op de duistere kerstnummers In The Bleak Midwinter en The Christmas Song (een duet met celliste Dunn). Alsof ze even naar lucht snakken na zulke zware kost. Als een gelukkige winnaar met een winnend lot zich op het balkon blijkt te bevinden, zet de band doodleuk Gonna Fly Now van Bill Conti in (beter bekend als het themanummer uit Rocky), terwijl Tom Smith in een drafje met de fles port de trappen richting het balkon op sprint. “Ze hebben de hele middag geoefend op dat nummer, in de hoop dat ik daadwerkelijk het balkon op zou moeten”, zo lacht Smith na afloop. Waarna Smith & Burrows direct de knop weer omzetten en een ontroerende en kippenvel opwekkende versie van As The Snowflakes Fall inzetten als opmaat naar een zinderende apotheose , uitmondend in de vorm van When The Thames Froze.

Elke vorm van toegift zou zonde zijn geweest en dus komt de band vervolgens ook niet meer terug, hoe hard het publiek ook klapt. Smith & Burrows hebben een perfect avondje uit gecreëerd voor de donkere dagen voorafgaand aan kerst en bewijzen dat er muzikaal in dit jaargetijde meer te beleven valt dan de Sky Radio Christmas Top 50. Gekoppeld aan een enorme dosis speelplezier, maakt het van het optreden in Paradiso een heel speciaal avondje. Een avondje dat wellicht meer publiek had verdiend, maar waarvan een ieder die er bij was nu oprecht kan zeggen dat ze getuige én onderdeel zijn geweest van iets bijzonders.

1. Wonderful Life (Black)
  2. Funny Looking Angels
  3. Papillon (Editors)