×

27 november 2011

Portugal. The Man niet perfect, maar toch goed

Geschreven door: Tirtsa Haas

Wat Portugal. The Man donderdagavond in een volgepakte Bitterzoet laat zien is nog altijd erg goed, maar de band maakt de hoge verwachtingen helaas niet helemaal waar.

De zaal lijkt nog niet helemaal vol wanneer Portugal. The Man het podium betreedt, de mannen beginnen stipt op tijd. Het duurt echter niet lang voor de ruimte zich helemaal vult met toch vooral echte liefhebbers van deze band. Een vluchtige blik op de setlist leert dat er vijftien nummers gespeeld zullen worden, maar in Portugal. The Man termen betekent dit gewoon anderhalf uur knallen door nummers al jammend achter elkaar te spelen. Zo’n vijf nummers worden nog aan de vaste set toegevoegd en juist die vormen eigenlijk de pareltjes van de avond en maken de set meer dan compleet.

_MG_3848edit2

Het eerder dit jaar uitgebrachte album In The Mountain, In The Cloud is een prachtige plaat, maar helaas zijn het deze nieuwe nummers die niet het beste uit de verf komen. Het zijn vooral de nummers van het in 2009 verschenen album The Satanic Satanist die het fijnst klinken en de meeste reactie uit de zaal krijgen. Als geheel krijgt Amsterdam deze avond een afwisselende mix van nieuw en oud materiaal te horen, met onder andere het mooie The Woods en een heftige zeven minuten durende versie van Elephants.

Portugal. The Man is een band die graag jamt, toch ligt hier op deze avond juist het struikelblok. Wanneer de eerste drie kwartier van een set als bijna één lange jam sessie klinkt, lijkt het begin en einde een beetje zoek. Niet verwonderlijk daarom dat meegenomen vrienden het te veel van hetzelfde vinden klinken. Dat bands tegenwoordig hun invloeden in hun set verwerken met een cover is alleen maar leuk, maar wanneer er drie covers worden gespeeld door een band als Portugal. The Man met zo veel eigen materiaal plaatst dat wel een vraagteken. Het is allemaal net iets te, al is de uitvoering van Helter Skelter van The Beatles toch wel ontzettend krachtig. All The Young Dudes van David Bowie doet het minder en in plaats van deze cover had de band bijvoorbeeld beter het eigen prachtige Colors of And I kunnen spelen.

PTM Bitterzoet 2Waar de band eerst heel strak speelt en in een eigen zone lijkt te zijn, begint de concentratie halverwege de set iets te verslappen. Dat dit ook positief kan zijn, blijkt wel als zowel de band zelf als de sfeer relaxter wordt. Een aantal fouten op het podium geven de band een menselijker gezicht, waar het eerst als een machine de nummers afwerkt. Vooral bij frontman John Gourley toveren de foutjes een lach op het gezicht, wat zijn uitwerking heeft op de rest van de band. De band herpakt zich echter wanneer drummer Jason Sechrist de overige leden een lichte reprimande geeft met “Come on guys!”. Gelukkig weet de band het niveau hoog te houden. All Your Light is mooi en 1989, gevolgd door Do You en Everything Is Golden klinken verfijnd en vormen een rustpunt in de set. Na reguliere set afsluiter Got It All spreekt een man in het publiek de gedachte uit van de zaal wanneer hij roept dat de band de hele avond nog geen woord heeft gezegd. John Gourley blijft rustig en geeft als commentaar dat Portugal. The Man nu al zo’n vijf jaar naar Amsterdam komt en het altijd super cool is om hier te spelen.

PTM Bitterzoet 3Oud en nieuw wisselen elkaar weer af met achtereenvolgens The Sun en Senseless om vervolgens terug te gaan naar het oudere en altijd fijne Guns & Dogs. Aan het eind van de avond komt de band een beetje in tijdnood (door de beginnende clubavond in Bitterzoet) waarop de band meldt dat ze de laatste drie nummers achtereenvolgens zullen spelen. Sleep Forever klinkt helaas niet zo magisch als op plaat, het geluid van dat nummer is niet te evenaren in een zaaltje als Bitterzoet met de beperkte stage set up. Wanneer frontman John Gourley wat onhandig zijn plectrum tijdens Sleep Forever uit zijn handen laat glippen, zoekt hij snel naar een andere en herpakt zich voor menig ander persoon ook maar iets heeft gemerkt. Afsluiter People Say klinkt prettig als altijd, maar is het ook net niet qua geluid en wordt ingekort om nog even ruimte te maken voor Oasis cover Don’t Look Back In Anger. Gehaast en niet perfect, maar toch eigenlijk best oké.

Nee, dit is waarschijnlijk niet het beste optreden van Portugal. The Man op Nederlandse bodem. Er ontbreekt iets op deze Thanksgiving-avond en toch is het meer dan prima. Zowel technisch als muzikaal is Portugal. The Man een ontzettend sterke band die nog steeds weet te groeien. Volgende keer daarom graag in een grotere zaal met beter geluid en meer beweegruimte voor de band, dan komt het allemaal wel weer goed.

Setlist Portugal. The Man in Bitterzoet/Amsterdam – 24 november 2011:

• So American
  • Work All Day