×

02 maart 2012

Paradiso’s Pastorale – Iedereen houdt van Beethoven

In The Paradiso Orchestra spelen muzikanten uit verschillende orkesten, waaronder het Concertgebouworkest, de Radio Orkesten, het Nederlands Kamerorkest en het Nederlands Blazers Ensemble. Een paar keer per jaar komen zij samen om de muziek te maken die zij zelf mooi vinden. Ze spelen muziek van hun favoriete componisten en schuwen het niet om de hulp van artiesten uit compleet andere werelden in te roepen. Wie The Paradiso Orchestra aan het werk wil zien en horen zal langs moeten komen in Paradiso of op de andere plekken waar ze optreden. Op internet kun je ze vinden op Facebook.

Het programma van donderdag 1 maart bestond uit een poetryslamsessie met poëzie, zang en muziek. Dit gedeelte voor de pauze was van een nogal verwarrende aard; een groot aantal werken passeerde de revue. Dichters creëerden vooral verwarring, hoewel de dichteres met bassist voor wat herkenning zorgde. Het gevecht tussen mens en machine, uitgebeeld door viool en tape-recorder, was een bijzonder muziekstuk wat boeiend uitgevoerd werd. Boris met zijn eend met gewei zette de zaal op zijn kop en het vioolstuk uit India zorgde voor alleen maar meer verwarring. De mystieke sfeer die zangeres Åsa Ollson opriep met haar zangkunsten vormden voor mij het hoogtepunt van het programma van voor de pauze.

Vanaf de eerste noten van de Pastorale werd duidelijk dat dit een fantastisch optreden zou worden. Het enthousiasme en de vakkundigheid van de musici straalden van hun spel af. Er werd op hoog nivo en met veel plezier zonder dirigent gemusiceerd. Het eerste deel spetterde, het tweede deel was heerlijk dromerig, het derde deel was vrolijk en plezierig, het onweer en de storm waren haast te visualiseren en de rust erna… alles klopte gewoon! Natuurlijk was het geluid niet optimaal, het is namelijk Paradiso en niet het Concertgebouw, maar dat droeg enkel bij aan de vrijheid en de speelsheid van de uitvoering. Ik heb de Zesde Symfonie van Beethoven nog nooit zo vrij en onbevangen gehoord. Ik heb enorm genoten van dit optreden!

De avond werd afgesloten met een Slavische Dans van Dvořák als toegift. Daarna vond een vooraankondiging plaats van de volgende Beethoven-symfonie die door The Paradiso Orchestra uitgevoerd gaat worden. Geheel in de stijl van deze avond en op een zeer losse manier werd door middel van een stemming tussen Symfonie nummer 3 en Symfonie nummer 7 gekozen voor de tweede keuzemogelijkheid. Wat er die volgende concertavond voor de pauze gaat gebeuren is nog een verrassing, maar na de pauze wordt dus Symfonie Nr. 7 van Beethoven uitgevoerd. Een absolute aanrader voor de avontuurlijke muziekliefhebber!