×

24 oktober 2018

Overweldigende Gondwana avond in Londense Roundhouse (2)

Label: Gondwana Records

Sommige concertavonden verdienen een verslag in twee delen. Gondwana’s 10-jarig jubileum in de Londense Roundhouse was gewoonweg te indrukwekkend om niet uitgebreid in teksten op te pakken. Deel 1 verscheen gisteren, vandaag het vervolg.

Om nog even te vermelden: vlak voor het geweldige concert van Mammal Hands op het grote podium speelde de Gondwana Orchestra, zonder Halsall, nog even in de lobby van de eerste verdieping. Een heerlijk vrije set die natuurlijk tot opstopping leidt, de ruimte is gewoonweg veel te klein voor de grote belangstelling.

Allysha JoyNadat met het optreden van Mammal Hands de stemming er wel heel goed ingekomen is, mag nieuwe ster aan het Gondwana firmament Allysha Joy zich op de keyboard aan het publiek presenteren. Nu dus in haar eentje waar ze eerder die middag al in de benedenzaal, Sackler Space gedoopt, een kort optreden met bassist en drummer gaf. Zo soulful als de Australische klinkt hoor je ze maar weinig. Zo uitgesproken over politieke en sociale zaken ook. En dan ook nog eens een soulstem met een fijn raspje hebben help alleen maar.

Haar prachtige debuutalbum Acadie is net uit en Joy, zo kaal voor een grote zaal, lijkt mij een ongelooflijke uitdaging. Maar ze flikt het. Met haar innemende uitgesprokenheid en lekker brutale podiumpresentatie en vooral met haar sterke composities en erg mooie stem imponeert ze het publiek. A star is born.

Door de manier waarop de instrumenten (dicht) bij elkaar gezet worden weten we vervolgens dat het de beurt aan STUFF. is. Vers aan de Gondwana artiestenstal toegevoegd (in België en Nederland zullen hun albums nog gewoon via moeder sdban uitkomen) en hun tweede album old dreams, new planets is dit gelijk hun allergrootste optreden in Engeland. Dat de mannen geen muzikale schroom kennen en juist ook daarom door Halsall aan het label zijn verbonden, bewijzen ze vanavond maar weer eens optimaal.

Tjonge, wat trekken de STUFF. mannen weer ouderwets van leer en wat zetten het publiek toch telkens weer op het verkeerde been. Fijn toch als je om je heen mensen ziet dansen en ook elke keer door de snel veranderende ritmes het spoor bijster ziet raken. Maar toch blijven bewegen en daar een nieuwe verfrissende vorm in vinden. De muziek die STUFF. maakt is gewoonweg te swingend om stil te blijven staan.

STUFF.

Wat een geweldige set spelen deze mannen en wat komt de warmte van het Britse publiek vanuit de gehele zaal naar hen terug. De hele set sprankelt van de energie en het muzikale avontuur en het Britse publiek wordt volledig overrompeld. Als ze met een opzwepend galapogos de set afsluiten is er niemand meer die vanuit de voorste linie het zweet niet over de rug heeft lopen. STUFF overrompelt Londen met een indrukwekkende set.

En als je dan denkt dat je met STUFF. het hoogtepunt van het Gondwana verjaarsfeest hebt gehad komt na drie kwartier ook nog Portico Quartet het podium op lopen. De band die na hun meesterwerk Portico Quartet (onze #1 in de jaarlijst van 2014) bijna uit elkaar viel, onder de naamsverandering naar Portico de weg leek teruggevonden te hebben, bijna weer stopte maar met het op Gondwana uitgebrachte Art In The Age Of Automation vorig jaar de weg weer volledig terugvond.

Met een indrukwekkend dik geluid liet de groep vanavond maar weer eens horen hoe eigenzinnig en speciaal ze is. Drummer Duncan Bellamy, saxofonist/alleskunner Jack Wyllie, hang-speler/alleskunner Keir en bassist Milo Fitzpatrick hebben op de tour die volgde op het uitbrengen van Art In The Age Of Automation weer een ongelooflijke muzikale sprong vooruit gemaakt en live klinkt de band nog overweldigender als op hun beste dagen na hun gelijknamige derde album.

Portico Quartet

Dat de zaal volledig om zou gaan was al te verwachten. Dat deed het publiek begin februari toen de band op eigen kracht de Roundhouse uitverkocht ook al. De set is zo overtuigend als je maar kunt krijgen met al die prachttracks van het nieuwe album zoals Endless, Objects To Place In A Tomb of Luminous Beam. En dat de band zekerder dan ooit over het laatste albums is maken ze ook nog even duidelijk door PQ-klassieker Ruins gelijk maar als tweede track in de set te stoppen.

Dat de band een heerlijk dikke set speelde met heel veel drive was vast te danken aan die knalset van STUFF. even daarvoor gegeven had. Het deed Portico Quartet zicht en hoorbaar veel goed. Geweldig concert en meesterlijk afsluiter van een fascinerend programma.

Net als bands als STUFF. en GoGo Penguin pakt Portico Quartet de vrijheid van jazz om daar met zware electronic invloeden een volledig nieuwe muzikale wereld mee te scheppen. En natuurlijk hoor je in die sound nu meer electronic dan jazz terug. Gondwana is een label met een open vizier dat de vrijheid die jazz ooit openbaarde oppakt en naar nieuwe tijden tilt. Deze dag was zonder twijfel een van de allermooiste muziekdagen die iemand zich kan voorstellen.

Foto’s: Fabrice Bourgelle / Photography by Focus