×

10 februari 2015

Overrompelende GoGo Penguin in Manchester

Label: Gondwana Records

Dat het uit Manchester afkomstige jazzlabel Gondwana Records aan een snelle opmars bezig is werd afgelopen zaterdag 7 februari meer dan duidelijk. In het volledig uitverkochte The Royal Nothern College Of Music (capaciteit 650 mensen) in de thuisstad maakten 3 van de Gondwana smaakmakers, Mammal Hands, GoGo Penguin en Matthew Halsall & the Gondwana Orchestra, er een prachtige avond van.

In de stad waar al jarenlang de meest interessante alternative bands vandaan komen (Joy Division, New Order, The Smiths, Stone Roses, Oasis) is ook een frisse, jonge jazzscene te vinden. Het in 2008 opgerichte Gondwana Records is daarin een absolute katalysator gebleken. Het label werd opgericht toen Matthew Halsall, uitstekend trompettist en bandleider, wel erg veel goede reacties kreeg op de CD die hij naar clubs stuurde om optredens te vergaren. Toen hij ’Je moet dit uitbrengen op CD man, de kwaliteit is echt te gek’ wel erg vaak hoorde startte hij in 2008 Gondwana Records. Vooral 2014, met zijn eigen When The World Was One, en zeker ook Animalia, het debuut van Mammal Hands en het meer dan geweldige V2.0 van GoGo Penguin, dat zeer terecht gekozen werd tot ons Album van het jaar, bleek een topjaar.

Om dat jaar nog meer glans te geven was op zaterdag 7 februari in The Royal Nothern College Of Music, een van de meest prestigieuze zalen van Manchester, afgehuurd voor een speciale Gondwana Records avond. Met zijn eigen Gondwana Orchestra zou Halsall zelf natuurlijk de finale gaan spelen maar met Mammal Hands als opener en GoGo Penguin in het middengedeelte van het programma, bleek de belangstelling zo groot dat de zaal reeds een maand van tevoren uitverkocht was.

Het was jammer dat er maar zo weinig tijd was om iedereen een volle set te laten spelen (de concerten mogen in The Royal Nothern College Of Music maar van half 8 tot 10 uur duren) maar als labelintroductie was het een uitstekende set-up. Mammal Hands, afkomstig uit Norwich, beet het programma met een veel te korte set af maar liet indruk achter. De composities van hun debuutalbum klinken live nog sterker en je voelt dat ook voor dit trio (net als voor GoGo Penguin) het tweede album wel eens de grote verrassing zou kunnen zijn. De combinatie piano, drums en saxofoons is dan ook een ongewone en super interessante.

Dat GoGo Penguin al op het punt staat de wereld compleet te gaan veroveren maakte ook de set in The Royal Nothern College Of Music weer helemaal duidelijk. Wat een energie en overtuigingskracht weet het trio Nick Blacka (bas), Rob Turner (drums) en Chris Illingworth toch aan de dag te leggen. En wat een killertracks zijn Kamaloka, To Drown In You, One Percent, Murmuration, Garden Dog Barbecue en het ronduit geniale Hopopono toch. GoGo Penguin was absoluut de grote jazzrevelatie van vorig jaar en ze blijven muzikaal en speltechnisch maar doorgroeien. Echt briljant hoe ze belachelijk energieke, diep pompende grooves weten af te wisselen met super subtiel spel. De nog zo jonge Illingworth, Blacka en Turner zullen de komende jaren bepalend zijn voor een zeer spannende toekomst in de jazz.

Na een korte break mocht labeleigenaar Matthew Halsall met zijn band, simpelweg de Gondwana Orchestra gedoopt en bestaande uit diverse muzikanten die of op het label zitten of beroemde Mancunians zijn die Gondwana te gek vinden, de finale verzorgen. Ze pakten deze mogelijkheid met 2 handen aan. Met de geweldige Luke Flowers op drums (bekend van Cinematic Orchestra) en de even geweldige Rachael Gladwin op harp kreeg de band de juiste spiritual jazzsfeer, die Halsall zo kenmerkt, snel te pakken. De nadruk lag op het laatste album When The World Was One maar ook tracks van het vorige album en net op vinyl uitgebrachte Fletcher Moss Park passeerden de revue. Het werd een zeer sfeervol concert dat met de tevens uit Manchester afkomstige zangeres Josephine Oniyama een prachtige aanvulling in sound kreeg.

Dat Gondwana een jazzlabel is om flink rekening mee te houden weten we sinds afgelopen jaar maar al te goed. Een avond volledig gevuld met acts van het label bewijst dat de muzikale groei optimaal is en dat deze acts live alleen maar beter aan het worden zijn. Zo’n Gondwana avond verdient vervolg over Europa. Lijkt me stug als er in Nederland en België geen zalen zijn die zo’n vergelijkbare avond niet gelijk zouden boeken.