×

28 februari 2012

Oberhofer houdt het kort en krachtig

Geschreven door: Ewoud Assen

Label: V2 Records

Oberhofer2

Aan de Spuistraat was het behoorlijk druk zondag- avond, maar onduidelijk was waar het publiek precies voor kwam. Achter elkaar geprogrammeerd stonden de New Yorkers van Oberhofer en Tribes. Aan Oberhofer de eer om af te trappen en de goed gevulde Bitterzoet te vermaken met een energiek en indie geluid.

Frontman Brad Oberhofer leek als een klein kind die mag voetballen op zaterdagochtend, zo opgewekt en blij was hij. Hij stuiterde de planken over, ging op de rand van het podium zitten/liggen en bracht een krap half uur energieke indie. Een krap half uurtje inderdaad, meer was het niet en dat mag gerust jammer genoemd worden. Of je nu houdt van het type muziek of niet, de liedjes worden met zoveel overgave en catchy ‘ohooh’s’ gespeeld dat je wel moet bewegen.

Voor de gelegenheid had Brad z’n lelijkste blouse uit de kast getrokken. Een aftands wit brouwsel met rode bloemen zonder model hing losjes om z’n schouder. Zelfs de geluidsman van de Bitterzoet leek afgeleid door de kledingkeuze van Oberhofer, want het ging volledig langs hem heen dat de microfoons niet goed stonden afgesteld. Nadat dit probleem verholpen was trapten de heren lekker door en kwam met Away Frm You de eerste herkenbare track voor het publiek. Die herkenbaarheid zorgde ervoor dat het relatief oude publiek er goed voor ging zitten, maar enigszins teleurgesteld reageerde toen bleek dat er nog maar enkele nummers zouden volgen. Via geijkte indie wegen werden en nog 2 tracks gespeeld en toen was de koek op.

Het muzikale hoogtepunt bevond zich in de ‘jam’ die vooraf ging aan Away Frm You, dat bestond uit een soort uitgebreide intro/op zichzelf staand nummer. Hierin wisten ze op fijne wijze de spanning op te bouwen zonder die spanning ook maar ergens te verliezen.

Oberhofer kan een leuke zomer tegemoet zien als ze geboekt gaan worden op de festivals. Hun aanstekelijke, vrolijke en toegankelijke indiepop  zal geheid publiek gaan trekken.