×

29 maart 2013

Neon van Rob van de Wouw ook live een lust voor oor en oog!

Geschreven door: Robert Schuurman

In een goed gevulde North Sea Jazz Club in Amsterdam presenteerde trompettist Rob van de Wouw gisteren zijn nieuwe album Neon. De slordige aankondiging: de band zou het album One presenteren, werd meteen daadkrachtig gecorrigeerd door het enthousiaste publiek, dat vervolgens door Rob en zijn uitstekende band werd ‘meegenomen’ op een spannende muzikale en visuele elektro-jazz trip.

Samen met Ruben van Roon (drums, beats en samples), voor de gelegenheid gekleed in een cool wit pak met zwarte stropdas en de met zwarte muts ‘getooide’ Wibout Burkens (keys, samples) heeft Rob het album opgenomen en al snel wordt duidelijk dat de mannen als een hecht collectief te werk zijn gegaan en het een echt ‘band-album’ is geworden. Aangevuld met de soepel spelende bassist Manuel Hugas gaat de band voortvarend van start en het duurt dan ook niet lang voordat je als toeschouwer wordt gegrepen door het gedreven spel van de vier mannen.

Vooral de titelsong Neon, het krachtige en pakkende No Fly Zone en prachtige Mr. Oblivious maken live veel indruk. Maar het is vooral de goed uitgekiende combinatie van ‘ sound & vision’ waardoor het album live optimaal tot zijn recht komt. Met de vaak verrassende visuals van Bas Klompmaker op de achtergrond, een intens genietende band en de soms in een soort trance ogende Rob van de Wouw (hij gaat enorm in zijn muziek op) als muzikaal boegbeeld en blikvanger, valt er veel te genieten. Alleen het korte dub-step intermezzo van beatcreator Ruben komt niet helemaal goed uit de verf maar door zijn bevlogen drum-en beatwerk kom je weer snel in de juiste album-‘flow’ terecht.  Pas aan het eind wordt er met de ontspannen klinkende, mooie slotsong Mooi Toch wat gas teruggenomen.

In de nummers daarvoor heeft Rob met zijn band dan al bewezen dat Neon ook live staat als een huis en dat dit derde album een mooie springplank kan blijken naar internationaal succes. De band is er klaar voor!