×

28 augustus 2011

Weer grootste sfeerbepaler op Westerpop 2011

Geschreven door: Edgar Kruize

Het Delftse festival Westerpop mag dan niet een van ‘s lands grootste festivalnamen zijn, de organisatie weet ieder jaar wel weer een dusdanig programma in elkaar te zetten dat het voor zowel de massa als de liefhebber iets interessants te bieden heeft. Zo ook dit jaar. Maar op deze 22ste editie is het – ondanks een meer dan smaakvol programma – vooral het weer dat de sfeer bepaalt.

Zonder enige vorm van cynisme kan gesteld worden dat de Nederlandse festivalzomer 2011 volledig in het water is gevallen. Op Lowlands na (waarover woordvoerder Bente Bollmann vanmorgen Twitterde: “Ik begin me steeds meer te realiseren hoeveel geluk we hebben gehad dat de zomer van 3 dagen precies tijdens #LL11 viel.”) heeft vrijwel geen festival het droog gehouden. Westerpop kreeg zaterdag 27 augustus misschien wel de volste laag van allemaal en had te maken met een bijna constante stroom water die uit de lucht kan vallen. Dan kan je festivalfavorieten als Tim Knol en Go Back To The Zoo hebben staan en smaakmakers The Boxer Rebellion, The Subs en Kaizers Orchestra, het heeft onwillekeurig invloed op de muziekbeleving van de aanwezige bezoekers.

Reeds in de vroege middag probeert JAH6 met hun op zich voor festivals meer dan geknipte set (bommetjevol op reggaebeats gezette smartlappen) de zon in ieder geval muzikaal te laten schijnen. Westerpop 2011 - Go Back To The ZooHet lukt maar ten dele, omdat het op dat moment voor de bezoekers al glibberen is in de modderpoel die ooit een grasveld was. Toch wordt er vrolijk meegezongen door de mensen op het maar langzaam volstromende Westerpop veld. Achteraf bezien valt de regen die valt op het moment dat JAH6 optreedt nog mee. Als even later Go Back To The Zoo aantreedt lijken de weergoden in dubio. Achter het podium schijnt de felle zon, die ook meteen brandend warm is. Nog geen twintig meter verderop op het veld echter, vindt de eerste écht grote wolkbreuk van de dag plaats en stroomt het water met duimendikke druppels de hemelsluizen uit. De band trekt zich er niets van aan en speelt stug door, terwijl het toegestroomde publiek ook van geen wijken weet. Het zorgt voor een magische beleving als de band hun Fuck You inzet en vanaf het veld de vele paraplu’s meehossen en dezelfde boodschap richting de weergoden lijken te geven.

Opvallend aan een festival in de stromende regen is hoezeer de beleving van muziek beïnvloed wordt door de weersomstandigheden. Want de Ierse bluesgitarist Johnny Gallagher zou met zijn schizofrene set normaal alleen de liefhebbers geraakt weten te hebben. Westerpop 2011 - Johnny GallagherHij schiet muzikaal alle kanten op. Van zijn eigen behoorlijk traditionele bluesrock, doodleuk richting bluesvreemde covers van werk van Bob Marley (No Woman, No Cry), U2 (With Or Without You) en Lynyrd Skynyrd (Freebird, natuurlijk). Zelfs het klassieke Con Te Partirò (een hit voor Andrea Bocelli en Sarah Brightman als Time To Say Goodbye) laat hij zijn gitaar uit stromen. Maar Gallagher pakt nu, omdat zijn set zo goed past bij troosteloze weersomstandigheden, de bezoekers stuk voor stuk helemaal in. En verdorie, de zon begint tijdens zijn set ineens dusdanig fel te schijnen, dat het gewoon even zomer wordt. The Boxer Rebellion weet op hun beurt de brug naar het publiek niet te slaan. De set is prima van opbouw, prachtig uitgevoerd en gepassioneerd. Maar tijdens het optreden van de heren breekt – nadat Tim Knol met zijn prima ingespeelde band even daarvoor de meeste droge minuten van de dag heeft gepakt – weer eens de hel los. Probeer in die stortregen de massa (die overigens wel stug het veld blijft bevolken) bij de les te houden. Het lukt het kwartet gewoon niet met het relatief ingetogen werk van hun laatste album The Cold Still en een weinig spectaculaire podiumpresentatie. Terwijl je weet dat dit bij mooi weer een van de hoogtepunten geweest zou zijn.

Westerpop 2011 - Kaizers OrchestraKaizers Orchestra wikkelt de paraplumassa met moddervoeten wel om de vinger, al was het alleen maar omdat frontman Janove Ottesen aandurft om de spekgladde catwalk te bewandelen om zich samen met het publiek in de regen te wagen. Goed, de georganiseerde gekte die de optredens van de band een paar jaar terug zo kenmerkte lijkt er inmiddels wel een beetje af. Maar als de band al vrij vroeg in de set het malle Bøn Fra Helvete inzet, met haar percussie op olievaten en wieldoppen, hebben ze de wedstrijd met het weer direct gewonnen. Het is aan The Subs uit Gent om Westerpop 2011 af te sluiten en dat doen ze met een genadeloze electrotechno set. Waar zo’n optreden normaal een euforisch einde aan een festivaldag zou breien, is het nu vooral een ontlading van frustratie voor bezoekers en organisatie, die hun jaarlijkse feestje ruw verstoord zagen door het slechtste weer in jaren. Iedere aanwezige gaat er vol in, zowel op, als achter het podium. Samen met het volhardend publiek. De koppige ‘wij tegen de weergoden’ houding zorgt na een dag vol regen, kou en modder voor een maar moeilijk te omschrijven, maar op vreemde manier zeer positieve festivalervaring.

Westerpop, Delft
Gezien: zaterdag 27 augustus 2011
fotografie: Esther Schulting