×

27 april 2013

Moonspell Live in NAXT Stage, Almelo

NAXT staat voor New Arts Xperience Twente en is een platform voor creatieve jongeren in Twente. NAXT biedt jongeren de ruimte voor het ontwikkelen van talent en het ontdekken van hun creativiteit. Je kunt er gebruik maken van oefenruimtes, dansruimtes, opnamestudio’s en er is zelfs een compleet podium, de zogenaamde NAXT Stage. En daar trad afgelopen donderdag 25 april de Portugese heavy metalband Moonspell op. Special guest was het Finse Insomnium en in het voorprogramma stond My Propane uit Deventer.

My Propane is een mix van vier verschillende nationaliteiten: Italiaans, Indiaas, Nederlands en half-Duits. De band zegt compromisloze rock te spelen, maar hun muziek komt toch als doorsnee op mij over. Er is niets zo moeilijk als schrijven over een band die je niets doet. De vier jongens van My Propane zijn enthousiast. Het geluid in de zaal is goed en de band doet zijn best om het publiek voor zich te winnen. Dat lukt ze goed en de My Propane levert een goed optreden. Los van het feit dat de muziek mij niet aanspreekt is de band een degelijk voorprogramma.

Insomnium maakt wat meer indruk, maar weet mij ook niet echt te overtuigen. De zaal is al goed gevuld en het publiek reageert goed op de muziek. De band oogt een stuk professioneler en speelt melodieuze death metal. Het Finse accent van de frontman maakt hem schattig en dat lijkt me niet gewenst voor een band uit hun genre. Toch komt ook deze muziek op mij over als een compromis. Ze vertoont duidelijk overeenkomsten met de muziek van Enslaved. Dat is op zich goed, maar het blijkt een redelijk slap aftreksel. De muziek heeft een wat poppy karakter, weliswaar minder dan de muziek van My Propane, maar toch. In ieder geval zorgt deze band voor een degelijke metalshow.

Een optreden van Moonspell is altijd een feest. Deze band draait al mee sinds 1992 en heeft veel routine en professionaliteit. Zanger Fernando Ribeiro is niet wars van enige theatraliteit; hij verschijnt op het podium met een gladiatorhelm en een zwaard als microfoonstandaard. Ribeiro is een goede zanger, een charismatisch frontman en weet het publiek enthousiast te krijgen voor de muziek. De band speelt veel van hun laatste CD, maar wisselt deze nummers af met hun ouder werk. Dat is maar goed ook, want die oudere nummers hebben toch wat meer diepgang. Moonspell is een band die het niet schuwt om gas terug te nemen en de muziek ruimte te geven om zich te ontwikkelen. Heftige metal wordt afgewisseld met rustiger atmosferische momenten, waardoor het optreden afwisseling, diepgang en inhoud krijgt. Moonspell levert een overtuigend optreden met een hoog professioneel gehalte en zorgt voor een geslaagde concertavond in NAXT Stage Almelo.