Moddervette bassen en zinderende prachtsfeer bij Submotion Orchestra
Het uit Leeds afkomstige Submotion Orchestra wist met hun opwindende live dubstep gemixt met jazz, soul, electronic, dub en voorzien van fijne filmische sferen, afgelopen week grote indruk te maken in Nederland. De band is helemaal klaar voor zomerfestivals!
De verhalen over een geweldig optreden in het Rotterdamse Bird verschenen reeds in de woensdagnacht online. Donderdagavond 1 maart was Submotion Orchestra in de bovenzaal van Paradiso.
Op basis van hun debuutalbum Finest Hour was er heel wat te verwachten. Hun sound die ergens tussen dubstep, Massive Attack, Portishead, dub, triphop, Zero7 en heel erg veel jazzreferenties inschuift, werkt op hun debuut zo aanstekelijk, dat er ook flink wat verwacht mocht worden. Maar dat ze live nog veel vetter zouden zijn als op hun uitstekende debuut was onverwacht. Met een ijzersterk zaalgeluid werd de, goed gevulde bovenzaal van Paradiso getrakteerd op een heerlijke dosis dubstep die vanaf het eerste moment boeide. De bas van Chris Hargreaves klonk heerlijk, diep laag en toetsenman Taz Modi wist daar nog een extra laag diep overheen te duwen. Vervolgens met zijn geweldige spel, samen met de trompetpartijen van Simon Beddoe, de perfecte klankkleur aan het geluid van Submotion Orchestra te geven. Met een ideale samenwerking tussen drummer Tommy Evans en percussionist Danny Templeman en over de gehele mix een fijn diepe dub werd de perfecte basis gelegd waarover de overtuigende vocalen van zangeres en blikvanger Ruby Wood konden gloriëren.
Met een flinke trits nieuwe songs op de setlist (wat een spetterende nieuwe single is It’s Not me, It’s You. Afkomstig van het nieuwe album, en nog voor de zomer verkrijgbaar!!!! Echt een anthemlike tune….!!!) lag natuurlijk de nadruk, bij dit, na Bird, tweede optreden in Nederland op debuutalbum Finest Hour. En wat klonken die tracks live strak en boeiend! Backchat, Pop and Lock en het geweldige All Yours zijn instant live krakers en Always, de eerste single die natuurlijk een wereldwijde dikke hit had moeten zijn, klonk live nog veel opwindender dan de albumversie al klinkt. En natuurlijk heb je dan nog altijd een moddervette sound van Secrets die de zaal vervolgens helemaal onderuit haalt. En niet te vergeten de afsluiter en killertrack Blind Spot, ook al een nieuw track. Het optreden was met een dik uur een prima introductie naar het Nederlandse publiek en het zou ons verbazen als Submotion Orchestra niet op elk belangrijk zomerfestival aanwezig zal zijn dit jaar.