8. Bantu (Zim Ngqwana)
  9. Connected (comp/arr Marcus Wyatt)
  10. Stimela (Hugh Masekela)
  11. Diphororo (Jonas Gwangwa)
  12. Annake Tassou (Marcus Wyatt)
  13. Toegift: Dear Africa (Mongezi Feza/Johnny Dyani)

Het Metropole Orkest en de BBC Proms zijn over de jaren een vaststaand feit geworden. Het Nederlandse orkest wordt met veel liefde elk jaar weer uitgenodigd en beantwoordt deze uitnodiging steevast met een sterk programma. Dit jaar werd gekozen voor een volle orkestbewerking van The South African Jazz Songbook, een programma waar eerder al met de Metropole Big Band door Nederland werd getoerd. Het bleek wederom een schot in de roos.

Grote man achter het programma is de Zuid-Afrikaanse trompettist/arrangeur/dirigent Marcus Wyatt die voor dit programma diep in de Zuid-Afrikaanse jazzgeschiedenis dook en er met een prachtig gevarieerd programma uitkwam. Met natuurlijk stukken van bekende namen als Hugh Masakela en Miriam Makeba maar juist ook namen die minder bekend staan bij het publiek buiten Zuid-Afrika maar in het land zelf een grootse reputatie hebben.

Met vocalisten Siyabonga Mthembu en Eska, tubaspeler Theon Cross en saxofonist Soweto Kinch was gekozen voor een al net zo diverse gastenlijst (alleen Mthembu is Zuid-Afrikaans) maar dat bleek gedurende het concert al net zo’n uitstekende keuze.

Gelijk met de stukken die in de eerste helft van het concert werden gespeeld werd duidelijk dat de stukken zowel swing als hart hebben tegelijk van meesterlijke arrangementen voorzien waren. Arrangementen waarvan Wyatt een deel voor zijn rekening had genomen en diens Zuid-Afrikaanse vriend/arrangeur Mike Campbell het andere gedeelte. Arrangementen met veel hart en ziel geschreven en gespeeld.

Prom 56: The South African Jazz Songbook, The Metropole Orkest conducted by Marcus Wyatt (Siyabonga Mthembu: vocals, ESKA: vocals, Soweto Kinch: saxophones, Theon Cross: tuba) in the Royal Albert Hall on Sunday 28 August 2022

Het eerste gedeelte van het programma, voor de pauze, was een fraaie introductie met de opening met twee stukken (Tete & Barbs in my Mind en Mra) van de legendarische saxofonist Dudu Pukwana als startpunt en Miriam Makeba’s The Click Song, hier gezongen door ESKA, nadrukkelijk bijgestaan door Theon Cross, een meesterlijke uitvoering van Abdullah Ibrahim’s Bombella en het lekker dwarse Lakutshoni Ilanga (Mackay Davashe/Alan Salinga) als hoogtepunten. Met Zim Ngqwana’s Bantu als fijne afsluiter van de set tevens als introductie naar nog veel meer moois na de pauze.

Er zat waarschijnlijk iets fijns in de drankjes in de pauze want na de break begon het programma nog veel meer te glanzen. Eerst was daar het fraaie Connected, een compositie van Wyatt zelf die hij ‘er even tussendoor gesneaked had’ en vervolgens het indrukwekkende Stimela (Masekela), een song die verhaalt over het reizen van de zwarte arbeiders in overvolle wagons van het platteland naar de stad waar vaak voor dagen achter elkaar zwaar werk geleverd moest worden. Met Mthembu als aangrijpend verteller en emotioneel uitbundig zanger en ESKA in een al net zo aangrijpende rol. Fantastische uitvoering. Indrukwekkend.

Met spetterende uitvoeringen van Yakhal’ Inkomo van saxofonist Winston Mankunku en Diphoro van muzikant/uitgeproken politiek activist Jonas Gwangwa ging het programma magnifiek verder. Wat een feest toch om dit orkest te horen. Er is gewoonweg geen orkest ter wereld te noemen wat zo gemakkelijk en gloedvol van sferen en ritmes kan wisselen en waarvan de afzonderlijke muzikanten steeds ook weer met geweldige solo’s komen. Het lijkt me heel hard werken als gastmuzikant om over de kwaliteit van de orkest solisten heen te gaan.

Met Wyatts eigen Annake Tassou wordt de set fantastisch afgesloten. Ingeleid met een indrukwekkende Cross die al praatzingend door zijn tuba, ondertussen heerlijke baslijnen neerleggend (hoe flikt hij dat??) en zijn grootsheid toont (en zo jong ook nog….). Met Mthembu en ESKA tevens nadrukkelijk aanwezig wordt het concert erg sterk afgesloten. Rijke compositie, nog rijker arrangement.

Met het publiek in een volle Royal Albert Hall (wat een plek blijft dat toch om concerten te zien…) in opperbeste stemming wordt een toegift natuurlijk afgedwongen en verrassend genoeg is dat wellicht het allermooiste stuk van de avond. Met iedereen op het podium wordt de prachtige compositie Dear Africa van Mongezi Feza en Johnny Dyani tot een ware hymne gesmeed, waarbij het Metropole maar weer eens laat horen wat aanzwelling in sound voor prachtige dimensies heeft.

Het zijn zeker ook ESKA en Mthembu die de toon zetten, Cross die opvallend volgt maar het is Kinch die tenslotte meteen wel heel fraaie solo de compositie draagt en op het mooiste stuk van zijn solo het orkest ‘onderdoor hoort schuiven’ zoals je maar zo heel weinig hoort. Langzaam in volume en oh zo subtiel tot volle daadkracht opbouwen en op het hoogtepunt van de solo indrukwekkend de emotie doorvoeren. Waanzinnig mooi!

Zondag 28 augustus 2022 mag wederom de boeken in als een zeer bijzondere BBC Proms en wederom een hoogtepunt in het bestaan van het Metropole Orkest. Hulde ook aan Marcus Wyatt die dit project jarenlang heeft doorgezet om dit uiteindelijk in de Londense Royal Albert Hall (toch echt hét mekka van muziekland) te zien gloriëren. Wat een prachtige avond toch weer!

Metropole Orkest en gasten:

• Eerste viool: Jasper van Rosmalen (concert master), Federico Nathan, Sarah Koch, David Peijnenborgh, Gideon Nelissen, Jenneke Tesselaar, Marta Lemanska, Casper Donker, Saskia Frijns, Christina Knoll
  • Tweede viool: Merel Jonker, Willem Kok, Ewa Zbyszynska, Ruben Margarita, Robert Baba, Xaquín Carro Cribeiro, Annerieke Nentjes
  • Viola: Norman Jansen, Mieke Honingh, Julia Jowett, Iris Schut, Isabella Petersen, Alex Welch
  • Cello: Joel Siepmann, Emile Visser, Annie Tångberg, Jascha Albracht