9. Airplanes
  10. Three Months
  11. Wooly Mammoth
  12. Bowery
  13. World News
  14. Sun Hands

Hun geweldige debuutalbum Gorrila Manor uit 2009 was zonder twijfel één van de smaakmakers van dat muziekjaar en zette Local Natives meteen op overtuigende wijze op de muziekkaart. Het ongekende succes van dat album maakte heel wat los bij de band, die naast de vele hoogtepunten de afgelopen jaren ook een aantal dieptepunten heeft moeten verwerken, waaronder relatieperikelen en het overlijden van de moeder van een bandlid. Alle bijkomende emoties en ervaringen zijn op vaak aangrijpende wijze ‘vertaald’ in fraaie songs op het nieuwe album Hummingbird, dat in januari 2013 zal verschijnen.

local-natives-450x300

Het publiek in het stijf uitverkochte Bitterzoet werd in ieder geval alvast getrakteerd op een flink aantal nieuwe nummers van het komende album. In een meeslepende set van een uur en tien minuten passeerden maar liefst negen nieuwe songs de revue, aangevuld met enthousiast ontvangen prachtnummers van Gorilla Manor. Van de nieuwe songs lieten vooral de single Breakers, het prachtige You & I en de intens gevoelige nummers Colombia en Three Months een verpletterende indruk achter. Toegegeven, het publiek moet duidelijk even wennen aan de indrukwekkende muzikale koerswijziging maar geniet zichtbaar van het uitstekende samenspel van de bandleden, die regelmatig net zo makkelijk van instrument als positie wisselen op het podium (op drummer Matt na dan).

Met het inzetten van de bekendere songs van het debuutalbum, waaronder de sublieme Talking Heads-cover Warning Sign, Wide Eyes en het mooie Airplanes, is het vooral het feest van herkenning dat het publiek nog enthousiaster maakt. Vooral tijdens de toegift, in de nummers World News en Sun Hands gaat de band helemaal los en die power slaat eenvoudig over naar het publiek, dat uiteindelijk met een goed gevoel naar huis gaat, in de wetenschap dat ze een uitstekende band aan het werk hebben gezien die zijn muzikale grenzen durft te verleggen en steeds meer diepte in hun spel weet te leggen. Laten we hopen dat ze snel weer terugkomen voor nieuwe optredens in grotere zalen, de band is er klaar voor!

1. Black Spot
  2. Breakers
  3. Wide Eyes