1. To The Earth
  2. Slow Loris
  3. Mosking
  4. Absinthe
  5. Banning Street Blues
  6. For One

Het zal je maar gebeuren, je brengt het prachtige nieuwe album To The Earth uit half mei, je zit midden in de lockdown met je band en je moet wachten tot september voordat je je nieuwe werk over de bühne mag brengen. Dat is uiteraard massa’s artiesten overkomen in deze bizarre tijd en velen zitten nog steeds te wachten totdat ze weer het podium op mogen. Dinosaur, uit London, met de sympathieke trompettiste Laura Jurd, trad afgelopen vrijdag in Paradox in Tilburg op en dat was hun tweede optreden sinds de beperkingen door corona in gingen in maart van dit jaar. Het enthousiasme straalde er alleen daarom vanaf. Met haar pianist en echtgenoot Elliot Galvin op toetsen, Conor Chaplin op akoestische bas en Corrie Dick op drums verzorgde Jurd twee korte sets.

Nadat Paradox weer voorzichtig begonnen is met live streams, zijn er nu weer concerten geprogrammeerd voor september en oktober, waarbij elk concert twee keer wordt uitgevoerd voor twee groepen publiek, om 20:00 uur en 21:45 uur. Zo kan het Zuid-Nederlandse jazzpodium op één avond toch nog een redelijk aantal liefhebbers bedienen. Door de 1,5 meter maatregel is de capaciteit aan mensen die maximaal binnen mogen uiteraard behoorlijk beperkt.

Wij zijn er bij tijdens de eerste set. Dinosaur maakt muziek vanaf de prehistorie tot in het heden, zo is het antwoord op de vraag van de moderator van Paradox aan de band waar de naam Dinosaur op slaat. Ze starten met de titeltrack To The Earth. Met een rustig intro wordt het tempo langzaam opgevoerd met een expressieve solo van Jurd. Ze gebruikt wel vier verschillende dempers om op akoestische wijze allerlei verschillende sounds als resultaat ten gehore te brengen. Galvin neemt de lead vervolgens over met sprookjesachtig akkoorden werk, waarna Jurd – nu ingetogen – met haar geweldige sound er weer bij komt. Na een bassolo door Chaplin, keert de formatie weer terug naar het syncopisch getinte thema van het openingsnummer en bestrijkt Galvin de snaren in de vleugel met zijn vingers met een betoverend outtro aan het slot.

De band volgt de tracklisting van het album, het tweede stuk op het album, Slow Loris, is ook in Tilburg het tweede nummer. Er ontvouwt zich een speels thema met een langzaam blues schema als basis. Het publiek wordt ludiek verrast met een volledige maat stilte, waarna de melodielijn weer wordt opgepakt en solo’s elkaar opvolgen met soms koddige motieven. Aan het einde komt er meer en meer power in het stuk en gebruikt Jurd een traditionele metalen demper, waarmee de sound van de trompet snerpend wordt en doet denken aan het microfoon geluid van de jaren ’30 van de vorige eeuw. Mosking is ook zo’n heerlijk nummer, dat begint met een frisse solo met Jurd op haar trompet, begeleid door het roffelende geluid van Dick, die met zijn vingers elegant, zonder drumstokken, de snare drum bespeelt. Het samenspel, de klanken en vooral het ritme associëren met Afrikaanse en Oosterse muziek. Een explosieve frase met veel expressie wordt gevolgd door weer meer minimalistische, zich snel herhalende, patronen door Galvin op de vleugel.

Het enige nummer dat niet door Jurd voor het nieuwe album werd geschreven en ook vanavond in Tilburg wordt uitgevoerd is een interpretatie van Absinthe, geschreven door Billy Strayhorn, die vanaf de late jaren ’30 in de vorige eeuw een langdurige samenwerking had met en in het orkest van grootmeester Duke Ellington. De versie die Jurd met Dinosaur neerzet is een knappe bewerking, die je gemakkelijk in gedachten meesleept naar de rokerige jazzcafe’s van de vorige eeuw. Uiteraard slaagt Jurd erin om het stuk een eigentijdse saus te geven. Met het volgende stuk Banning Street Blues sluit de band de set officieel af. Een lekker uptempo ritme brengt een verfrissend geluid in de met publiek – op keurig anderhalve meter afstand tot elkaar – gevulde zaal in Tilburg. Een frivool thema waarin je snel de energie en het enthousiasme van de band voelt. Terecht langdurig applaus brengt Dinosaur nog één keer op de bühne met de toegift bestaande uit het gevoelige ingetogen For One, eveneens afkomstig van het fraaie album To The Earth. Het is heerlijk om weer even live muziek tot ons door te laten dringen. Met Dinosaur in Tilburg is dat bijzonder goed geslaagd!

1. To The Earth
  2. Slow Loris
  3. Mosking