×

17 november 2014

Jett Rebel houdt aandacht ook zonder modeshow vast

Geschreven door: Edwin Wendt

Label: Sony

Jett RebelMaar liefst 61 keer stond Jett Rebel in het afgelopen festivalseizoen op de podia. Van Lowlands tot Pinkpop en van North Sea Jazz tot Noorderslag, allemaal hadden ze de band rond Jelte Tuinstra op het affiche. Geen wonder dus dat de net gestarte Tour D’Amour ook qua kaartverkoop een vliegende start kent.

Voor de meeste gigs is al geen kaartje meer te krijgen. Ook tijdens de eerste show in de serie, vrijdagavond 14 november, was Gebouw T in Bergen op Zoom letterlijk tot de nok gevuld. Middelbare scholieren, vooral meiden, hebben de overhand in het publiek. Sommige zijn pas dertien of veertien en zijn er met hun ouders. Maar er zijn ook dertigers en veertigers die uit eigener beweging op de jonge multi-instrumentalist en zijn gevolg zijn afgekomen. Met die Jett Rebel moet wat aan de hand zijn, hebben ze gehoord of gelezen. Of ze zagen Jelte Tuinstra en zijn vijf muzikanten op een van de festivals en willen weleens een hele avond Jett Rebel meemaken.

“Dit wordt een avond met heel veel liefde en romantiek,” kondigt de MC het concert aan. Hits For Kids, het nieuwe album van Jett Rebel, is de kapstok voor de Tour D’Amour. Alle veertien nummers worden gespeeld, net als vrijwel alles van voorganger Venus & Mars. Aan covers doet Jelte deze avond niet, hoewel bezoekers van de festivals hem kennen als een levende jukebox die er zonder veel moeite wat James Brown, Stevie Wonder of Sly Stone doorheen gooit.

De albums Hits For Kids en voorganger Venus & Mars (opgebouwd uit twee samengevoegde EP’s) zijn door Jelte Tuinstra helemaal zelf ingespeeld en -gezongen. Op het podium laat hij zich vergezellen door Rick van Wort (drums), Xander Vrienten (bas en zang), Amber Gomaa (toetsen en zang), Jessica Manuputty (zang) en Lorijn von Piekartz (gitaar). Dit gezelschap zorgt voor een steviger en meer rockgeoriënteerd geluid dan op de plaat.

Jelte is wel de overduidelijke leider van het gezelschap en ook degene die als vanzelf de aandacht opeist. Net als bij Blaudzun is Jett Rebel niet alleen de bandnaam, maar ook het alter ego van de frontman. Al is Jelte nog geen nationale superster, als de voortekenen niet bedriegen, verandert dat binnen niet al te lange tijd. Nu al zorgen hoge zanguithalen of bepaalde handgebaren voor gillende meiden. Sinds Doe Maar is dat in Nederland niet echt meer voorgekomen. Grappig is dan ook dat de bassist van Jelte’s liveband Xander Vrienten is. De 27-jarige bassist heeft dit soort taferelen zelf nooit meegemaakt, zijn vader Henny des te meer. Wat die laatste betreft: hij liet, hoewel hijzelf bassist was in de beroemdste nederpopband aller tijden, Xander bas spelen op zijn onlangs verschenen nieuwe soloalbum. En heus niet alleen uit vaderlijke trots. Xander is de beste bassist van Nederland, aldus Henny Vrienten onlangs in een interview. Henny is al jaren huiscomponist voor Sesamstraat. De Jett Rebel live-band speelde onlangs de nieuwste versie in van de beroemde Sesamstraat-tune. Over Hits For Kids gesproken!

Elke muzikant krijgt zijn eigen royale solo-spot tijdens het concert, Amber mag zelfs een eigen compositie zingen ( ‘Alle nummers vanavond zijn van mij, behalve deze’). Voor zover Jelte niet al automatisch alle aandacht krijgt door zijn zang en zijn gitaar- en keyboardspel zorgen de vijf verkleedpartijen tijdens de show daar wel voor. Na twee keer is het wel duidelijk: als Jelte even het podium af loopt, moet hij wel terugkomen in een andere uitmonstering. En verdraaid: daar is de tuinbroek weer verruild door een zwartleren broek en het leren vestje door een wit overhemd. Jelte maakt ook de blits met de talkbox in het nummer Should Have Told You van Venus & Mars. Lang niet iedereen in de zaal -of op het podium- was al geboren toen Peter Frampton in 1976 in zijn wereldhit Show me The Way dit ‘ik praat door mijn gitaar’-instrumentje voor het eerst gebruikte.

Het vol overgave gezongen Baby, met Jelte solo achter het harmonium is een moment van verstilling in de overwegend dampende show. Toch lijken hier de emoties over de hoofden van veel bakvissen heen te gaan. Het zijn de wat ouderen die met ‘ssssst’ de kwebbelaars tot stilte manen. Eerder op de avond heeft een korte ‘huiskamer-set’, met de hele band rond Jelte’s keyboard geschaard, al voor een rustpunt gezorgd. Samen met zijn eigen Wendy en Lisa, Amber en Jessica, zingt hij Neither Of You:

You two girls would make a perfect girl together,
and I wanna lose neither of you,
I wanna lose neither of you.

Ruim twee uur duurt de Tour D’Amour-show. Dat de 23-jarige Jelte met zijn vijf muzikanten zo lang de aandacht weet vast te houden, is een prestatie. Die verkleedpartijtjes zijn een leuke extra in de categorie ‘als jullie betalen, doe ik er ook wat voor’. Om het publiek bij de les te houden heeft Jett Rebel, hoewel de 23-jarige voorman nog lang niet is uitontwikkeld, die trucjes nu al niet meer nodig.

De Tour D’Amour duurt tot het eind van het jaar en is grotendeels uitverkocht.