×

12 september 2014

Jazz am Sommerabend – Krefeld

Hoewel de meteorologische herfst al 5 dagen oud is, start op zaterdag 6 september voor de 30ste maal Jazz am Sommerabend op de prachtige locatie van het Middeleeuwse kasteel Burg Linn bij Krefeld (D). Georganiseerd door de Jazzklub Krefeld heeft dit kleine festival in de loop der jaren een behoorlijke reputatie opgebouwd in Nordrhein-Westfalen, maar ook in het nabij gelegen Limburg, getuige de ook aanwezige Nederlandse bezoekers. Krefeld is al lang zeer jazz minded, alleen al door de 56 jarige Jazzkeller, waar de Jazzklub intensief mee samenwerkt en door het jaar heen zijn concerten organiseert. Met de nestor en spil, de 78-jarige Gunter ‘Fongi’ Holthoff, die door Bundestagabgeordnete Siegmund Ehrmann uit het nabijgelegen Moers – bekend van Moers Festivalin de bloemetjes wordt gezet in zijn welkomswoord aan het circa 700-tallige publiek. Holthoff heeft tientallen jaren gezorgd dat er grote namen kwamen in de Jazzkeller, waaronder Chet Baker, Johny Griffin, Dave Holland en John Scofield, om er maar eens een paar te noemen. Zelfs de internationale carriere van Eric Vloeimans begon in mei 1995 in de Jazzkeller.

Maar het is niet de Jazzkeller die toneel is voor de jaarlijkse Jazz am Sommerabend, maar het prachtige park aan de voet van de idyllische Burg Linn. Daar waar al 30 jaar lang dit evenement plaatsvindt en waar eveneens grote namen de revue passeerden zoals McCoy Tyner, Archie Shepp, Mike Stern en James Carter. Dus een klein festival met grote namen! Dit jaar is het programma gericht op talentvolle artiesten in de sfeer van modern creative, waarvan een deel bij eerdere versies optraden, om hiermee de jubileum-editie kracht bij te zetten. Het programma opent met het Louis Sclavis Atlas Trio uit Frankrijk. Het trio bestaat uit Louis Sclavis (basclarinet/clarinet), Benjamin Moussay (piano/fender rhodes) en Gilles Coronado (gitaar). In 2012 kwam het album Sources uit van hun hand. Deze bijzondere bezetting zonder ritme en bas zorgt voor een mooie sound waarin de invloeden van oriëntaalse thema’s en klezmer duidelijk hoorbaar zijn. Maar ze worden verpakt in moderne jazz waarmee het trio een verrassende act brengt waarin de muziek soms ingetogen is en op andere momenten spannend en vol climax.

De tweede act van de avond wordt verzorgd door een projectmatig samengestelde band door een van de grotere Duitse bassisten van dit moment Robert Landfermann. De formatie bestaat verder uit Christian Weidner (altsax), Sebastian Gille (tenorsax), de uit Oostenrijk afkomstige pianist Elias Stemeseder en niemand minder dan drummer Jim Black. Black en Stemeseder kennen elkaar, zo speelden ze samen op het album Somatic van Black. Daar waar deze zeer getalenteerde slagwerker, geboren in 1967 in Washington en nu woonachtig in New York, normaal de lead pakt, kwam dat vanavond niet helemaal uit de verf. Maar dat neemt niet weg dat het quintet een interessante set speelde met moderne jazz en nummers als ‘Black is the color of true hair’ en ‘18′. Daar waar Landfermann alles uit zijn bas haalt met vele effecten, was het spel van de saxen energiek en het drumspel van Black niet dominant zoals we gewend zijn, maar wel creatief.

De derde act zou zijn het David Virelles Trio, maar die liet het enkele dagen voor het festival afweten door problemen met zijn manager. Weg aanbetaling en kopzorgen voor de organisatie! Maar voorzitter Martina Heffels en programmeur Andreas Lessenich slaagden er op deze korte termijn in een prima vervanger te vinden in de persoon van de Zwitserse pianist Colin Vallon. Vallon begeleidde de dag er voor Elina Duni in Lissabon en stemde ermee in om af te vliegen naar Krefeld. Vallon speelde solo piano. ‘Iedereen die voor Virelles is gekomen, mag nu gaan’ zei hij geestig aan het begin van zijn set. Vallon is begenadigd kunstenaar op de vleugel, waarbij hij zich helemaal niet beperkt tot witte en zwarte toetsen, maar zo beetje alles inzet, inclusief elektronische effecten, om zijn eigen sound te produceren die op momenten heel verstild is. Zoals we dat ook kennen van bijvoorbeeld Jeroen van Vliet en Bugge Wesseltoft. Het was dan ook muisstil in het park toen hij speelde. In het laatste nummer van zijn set speelt hij de compositie Like. Wat is het leven zonder ‘like’s’ tegenwoordig… Maar de compositie is het bewijs dat het anders kan. Prachtige muziek die heel meditatief van aard is.

Klap op de vuurpijl en hoogtepunt van de avond was het duo optreden van twee grote jonge talenten uit de Europese jazz scene: Marius Neset (sax) en Michael Wollny (piano). Marius Neset is een rising star aan het Europese Jazz firmament en kennen we onder andere van zijn album Birds. Michael Wollny timmert al wat jaren aan de weg en komt uit de creative stal van het label ACT, waar hij al diverse albums op zijn naam heeft staan, waaronder Wasted & Wanted. Het duo begint met Angel of the North, een melodisch stuk waarin je de Noorse folkinvloeden hoort, verpakt in een modern jazz arrangement. In de volgende compositie van Wollny Walpurgisnacht toont het duo hun kunnen met een harmonisch samenspel, speels met subtiele solo’s. In Fatigue eveneens van de hand van Wollny doet de piano mee als percussie met snelle staccato’s waarna het publiek wordt mee gesleept in sprookjesachtige sferen. De nummers die volgen zijn dan weer vol energie en spirit, afgewisseld door mystieke momenten. Met gevoelige solo’s en samenspel waarin ook klassieke invloeden te horen zijn. Het spel van zowel Neset als Wollny getuigt van groot technisch, maar ook harmonisch talent waarbij ze niet schromen om vernieuwend ongebaande paden te betreden. Creativiteit zoals het hoort! En dat wordt zeer gewaardeerd door het voltallige publiek dat in Burg Linn geconcentreerd luistert en het duo tot twee keer terug roept en klapt voor een encore. Prachtige afsluiter van een goed geprogrammeerd festival, moderne jazz in een middeleeuws decor. Aanrader voor volgend jaar!!

Setlist Marius Neset & Michael Wollny

1.  Angel of the North (Neset)
2.  Walpurgisnacht (Wollny)