×

14 april 2012

Il Turco In Italia is een klucht!

Volgens de Grieken moest een theaterstuk binnen 24 uur op één plaats en met één bepaalde handeling uitgevoerd worden, de zogenaamde eenheid van tijd, plaats en handeling. De opera Il Turco In Italia van Gioacchino Rossini lijkt te voldoen aan deze stelregel. Verder heeft de opera niets gemeen met een Griekse tragedie. Il Turco In Italia is een klucht, een komedie! Niet zo banaal en platvloers als Een Trouwring Mag Niet Knellen met John Lanting of Goeie Buren met Piet Bambergen, maar toch zijn er overeenkomsten: slaan met de deuren, verwarrende relaties en zelfs verkleedpartijen.

Met dit gegeven in het achterhoofd is de enscenering van David Hermann enorm geslaagd. Het decorontwerp van Christof Hetzer is wat statisch, maar de kostuums zijn des te mooier en toepasselijker. De zigeuners zijn Hell’s Angels geworden, maar dat heeft enkel een licht verontrustend effect. De videodesigns van Martin Eidenberger leveren een komische bijdrage aan het verhaal. Het Nederlands Philharmonisch orkest staat onder de muzikale leiding van Carlo Rizzi. Zijn tempi zijn zeer dynamisch en hij zorgt daarmee voor opvallende diepgang in de muziek van Rossini.

De ster van de avond was natuurlijk Olga Peretyatko. In haar rol als Donna Fiorilla schitterde zij als een geslepen diamant. Deze Russische sopraan kan werkelijk spetteren en schitteren in het belcanto van Rossini. Hierbij zou de stem van mezzosopraan Silvia de la Muela in het niet kunnen vallen, maar dat blijkt absoluut niet het geval te zijn; haar Zaida is gevoelig en exotisch tegelijk. Niet alleen door zijn uiterlijk, maar ook door zijn acteren onderscheidde de Turk zich van de rest van de cast. De Italiaanse bas Alex Esposito speelt een opvallend levendige Selim. Ook de Italiaanse bariton Renato Girolami zong en acteerde zeer overtuigend zijn rol als Don Geronio. De metamorfose van gedumpte echtgenoot naar vastberaden rots-in-de-branding werd zeer overtuigend gebracht. De stem van Lawrence Brownlee was een heerlijke frisse wind over het toneel en Vito Priante zette een stabiele Prosdocimo neer.

Nogmaals: Il Turco In Italia is een klucht. Maar wel één die in het Muziektheater door de Nederlandse Opera vol overgave en toewijding gebracht wordt. Een opera waar je met volle teugen van genieten kunt. Komische verwikkelingen en kolderieke liefdesrelaties: alle ingrediënten voor een doldwaze avond!