11. Everything Falls Apart
  12. Everybody Wants to Be Famous
  13. On & On
  14. Solar System
  15. Teenager
  16. Something for Your M.I.N.D.

Cultuurstad Nijmegen heeft een breed assortiment aan concertpodia en dat het met die onderlinge samenwerking wel goed zit, bewijzen ze vanavond wel weer. Normaal kiest Doornroosje ervoor om kleinere bands in Merleyn onder te brengen. Het is een aangename verrassing dat Superorganism in de grote zaal van Lux optreedt. Ondanks de jeugdige leeftijd van het gezelschap komt er een gevarieerd groep mensen op af. De jongere garde verzamelt zich vooraan bij het podium, de wat oudere bezoeker amuseert zichzelf meer op de achtergrond. Het overzicht bewakend, met een drankje in de hand.

Hoe mooi kun je deze nazomeravond openen. Strak spelende Soulkikker Dylan Cartlidge (onthoudt die naam!) is een freestylende stand up comedian rapper, die vanaf de eerste door hem gespeelde funkende basakkoorden de nodige indruk achterlaat. Met zijn brede bakkebaarden en afro kapsel is hij een ware ceremoniemeester die de zaal met zijn drietallig meegenomen gezelschap kostelijk vermaakt. Je moet als support-act je momenten pakken, de toegestroomde menigte vermaken en naar je toe trekken. Aan het gejuich te horen is hij hier ruimschoots in geslaagd. Dylan Cartlidge geeft de voorzet, Superorganism hoeft deze alleen nog maar in te koppen.

Nou, van die kans maakt Superorganism gretig gebruik. Wat een geweldig act zetten ze op het podium neer. De energieke eyecatcher B trekt met haar georganiseerde huppelende new wave eighties girlband danspasjes en synchrone armbewegingen de aandacht direct naar haar toe. Elektrofreak wizkid Earl Ho heeft de choreografie ook aardig onder de knie, en zorgt voor die vrolijke interactie. Zelfs de zichtbaar genietende gitarist Christopher Young is heerlijk op dreef, terwijl Timothy Shann alias Dr. Tucan Taylor Michaels controlerend op de achtergrond het overkoepelende overzicht houdt. Hij is niet voor niets de calculerende dokter van het stel. Beroepsslacker Orono Noguchi rommelt nog wat met de haperende meegebrachte monitoren en pakt direct met die dromerig onschuldige klunzigheid het publiek al in. Als vervolgens door het enthousiast rondspringen van B het andere beeldscherm op zwart schiet, is de toon al direct gezet. Dit belooft een bijzondere avond te worden.

Het is natuurlijk leuk, die extra effecten, maar het gaat uiteindelijk om die wisselwerking met het publiek. De quasi nonchalante houding van Orono Noguchi is een groot onderdeel van het spel dat zich tussen haar en het publiek afspeelt. Doordacht speurt ze de toeschouwers af, en nodigt lief amicaal een overrompeld tweetal uit om heerlijk op het podium verder te dansen. De World Wide Pop albumhoes speelt zich letterlijk gedirigeerd voor haar ogen af. Steeds meer partygangers en uitgenodigde vrienden betreden de bühne. De feestende menigte vormt een kolkende massa met als middelpunt de kleine, grote Orono Noguchi persoonlijkheid. Een toegewenkte dame slaat aarzelend het aanbod af en blijft veilig voor het podium staan, waar ze getuige is van wat er om haar heen gebeurd, en dat is bijna niet meer te omvatten.

Ze komen allemaal voorbij, Black Hole Baby, Everybody Wants to Be Famous, World Wide Pop, On & On, The Prawn Song en uiteraard wordt publieksfavoriet Something for Your M.I.N.D. niet overgeslagen. Superorganism rockt live stukken meer dan op de plaat, daar komt het soms nog wat onbeholpen chaotisch over. Live zetten ze een strakke show neer. Superorganism heeft de clubtour tot in de kleine puntjes uitgewerkt, en het is dan nog de vraag hoe dit in de concertzalen over komt. Lux heeft dus die eer om de reeks te openen. De Londenaren gaan er met gestrekt been in, zonder in een spagaat te raken. Klinken registraties van een paar maanden eerder nog wat onzeker en soms zelfs onzuiver. Vanavond verkeren ze in topvorm. En toch zijn de Nijmeegse zaalbezoekers voor dit succesvolle eindresultaat mede verantwoordelijk. Vergeet nooit dat een band volledig afhankelijk van het actie-reactie proces is. Nou dat zit vandaag wel goed. Wat een avond! Wat een feest!

1. World Wide Pop
  2. The Prawn Song
  3. Put Down Your Phone