×

06 maart 2015

Frivool Freak Kitchen in Zoetermeer

Geschreven door: Nausikaä de Blaauw

• fotografie door Nausikaä de Blaauw

Het Zweedse trio Freak Kitchen bracht eind vorig jaar hun achtste album Cooking with Pagans uit. Mattias IA Eklundh (gitaar, zang) leidt deze experimentele rock/progressive metalband die verder bestaat uit Christer Örtefors (bas, zang) en drummer Björn Fryklund. Zoals veel progressive metal bands laten zij graag horen hoe virtuoos ze zijn en zoeken ze graag hun eigen technische grenzen op binnen hun muziek. Maar, in tegenstelling tot vele andere bands in dit genre, houden ze het luchtig en doorspekken hun muziek met humor en catchy lyrics en riffs. Muziek mag best gecompliceerd zijn, maar waarom zo serieus? Does humor belong in music? Het antwoord is, als je het Freak Kitchen vraagt, een volmondig ja.

In poppodium Boerderij, dat helaas maar half gevuld is maar een flinke bak met lekker geluid over zich heen krijgt, speelt de band een gevarieerde set en put daarbij uit hun gehele oeuvre. Walls of Stupidity, Sloppy (de single van hun laatste album), het gevatte Saving up for an Anal Bleach, de meezinger Speak When Spoken To en afsluiter Goody Goody zorgen voor een uitgelaten en ontspannen sfeer.

Eklundh is een echte gitaarvirtuoos, maar je zou het bijna vergeten door alle ongein en eenvoudig in het gehoor liggende nummers. Toch wordt er af en toe even goed gefreakt en duidelijk gemaakt dat Freak Kitchen muziek ook heel serieus neemt. Eklundh vindt het ook nodig om voor ieder nummer een andere gitaar te gebruiken en heeft dan bovendien even de tijd om het enthousiaste publiek te vermaken met een grappige anecdote over bijvoorbeeld de onuitspreekbaarheid van het woord Zoetermeer, de milieuvriendelijke maar oh zo vervelende gitaarkabels die hij gebruikt en het feit dat zijn zoontje zijn rib per ongeluk heeft gebroken, maar dat dat niet erg is omdat muzikanten eigenlijk pas echt goed spelen als ze lijden. Eklundh is verbaal net als in zijn spel: soms onnavolgbaar, gevat, vrolijk, creatief en vol van zelfspot.

De uit zijn dak gaande fan José wordt uitgenodigd op het podium om een vocale bijdrage te doen, waarna het publiek het voorbeeld mag volgen en uiteindelijk wordt verrast met een volledig andere band als de drie mannen hun instrumenten uitwisselen. Eklundh neemt plaats achter het drumstel, Fryklund mag zich blootvoets uitleven op de basgitaar van Örtefors die de gitaar van Eklundh in zijn handen krijgt geduwd. “What a tiny instrument!“. We zijn vervolgens niet echt verbaasd dat het nummer dat wordt ingezet nog goed klinkt ook. “I’m so proud of my haircut. I really love my new haircut!” zingt het trio in koor.

En dan is het feest voorbij, maar de band belooft terug te komen, want, zoals Mattias Eklundh het zelf verwoordt: “Freak Kitchen is like herpes: just when you’ve forgotten all about it, it’s back!