×

09 december 2022

Fergus McCreadie Trio in Bimhuis: uitzonderlijk en indrukwekkend

Label: Edition Records

Vanavond is het de eerste keer Fergus McCreadie in Amsterdam speelt. Op de valreep van 2022 doet de Schotse pianist met zijn trio nog een korte tournee langs een aantal zalen in België en Nederland. Begin 2021 brak McCreadie door met het indrukwekkende Cairn en eigenlijk staat het optreden van vanavond nog in het teken van dat album; het was aanvankelijk gepland voor begin 2022. Inmiddels bracht het het trio met Forest Floor dit jaar een wervelende opvolger uit. Hiermee werd het grote talent van McCreadie en zijn medemuzikanten nog breder onderkend: het leverde een Mercury Prize nominatie op.

Fergus McCreadie, David Bowden (contrabas) en Stephen Henderson (drums) zijn alle drie opgegroeid in Schotland, iets wat zeker te horen is in de muziek van het trio. Zoals McCreadie zelf al eens aangaf dragen de muzikanten een Schotse ‘folkvibe’ in zich, iets wat ook vanavond weer op fraaie wijze naar voren komt; het trio bouwt zijn composities op soms magische wijze op, gekleurd door tonen en sferen uit de Schotse volksmuziek. Naast de folk en jazz stromen er volop klassieke melodielijnen en structuren door de composities. McCreadie is, om zijn spel nog beter te maken, de laatste jaren diep de klassieken ingedoken en dat werpt zich vloeiend de composities in.

De eerste echte tour door Nederland en België, die door Covid ellende zoveel uitstel kreeg, pakken McCreadie, Bowden en Henderson nogal resoluut aan om zich vooral te richten op hun sound en niet zozeer de composities die we al van hen kennen. Met een maand duiken ze de studio in om hun vierde album op te gaan nemen en de nieuwe composities moeten wel uitgebreid uitgeprobeerd worden. Dit alles zorgt ervoor dat we vanavond in het Bimhuis getuige zijn van een wel heel bijzonder concert.

De eerste vijf minuten van het concert zijn helemaal voor McCreadie alleen en van grote schoonheid. Direct wordt duidelijk dat de Schot een fascinerende eigen weg bewandelt. Als de bas met hoge tonen invalt groeit de muziek verder en als piano, bas en drums uiteindelijk samenvallen kun je niet anders dan bewonderend luisteren en kijken. Dit soort momenten kleurden de albums al op mooie wijze, vanavond is het niet anders; de climaxen en golfbewegingen van dit trio zijn even elegant als krachtig. Hierna voeren schoonheid, romantiek en een vleug melancholie in het meer verstilde, langzaam uitrollende Morning Moon de boventoon. Een wandeling door de Schotse heuvels vormde de inspiratie voor deze compositie, vertelt McCreadie tijdens de spaarzame momenten dat hij de microfoon ter hand neemt.

Fergus McReadie Trio Bimhuis.

De droge drums aan het begin van Across Flatlands krijgen live meer de tijd om zo weer een heel andere atmosfeer in de zaal te brengen. Na enkele minuten begint het trio te rollen. David Bowden neemt op bas het initiatief. Een indrukwekkende versnelling volgt en McCreadie’s pianospel springt en dartelt over Hendersons ideale drumbasis. Inmiddels is dan eens te meer duidelijk geworden dat Fergus McCreadie een ongekend goede en veelzijdige pianist is. De sferen die hij vervolgens optrekt zijn bijzonder boeiend: een synthese van klassieke muziek en folk die bij vlagen terugvoert naar de late negentiende en vroege twintigste eeuw. Uitzonderlijk.

Het Fergus McCreadie trio trekt de meeste composities vanavond met gemak over de tien minuten heen; muzikale dramaturgie zonder obligate solo’s maar met een mooi uitgesponnen opbouw en afloop. Als piano en bas melodisch helemaal samenvallen ontstaat er een extra moment van magie. Ook als McCreadie hoekig en bijna rockend een groove neerlegt kun je niet anders dan geboeid volgen. De ritmetandem gaat hierna lekker los. McCreadie moet soms even zoeken naar zijn moment maar weet al snel de connectie te vinden over het strakke bekken- en hi-hatwerk van Henderson die hier lekkere kleine roffels op de snare aan toevoegt. Hierna, richting het einde van het optreden, zoekt het drietal weer meer folksferen op met een zacht walsende ritmiek.

Zo blijven McCreadie, Bowden en Henderson de variatie opzoeken, terwijl ze ondertussen vrij en voluit spelen. Het trio neemt hierbij de ruimte om de stukken van frisse interpretaties te voorzien. Interpretaties die tijd vragen maar die ook des te meer te bieden hebben als het gaat om opbouw, groei en nieuw leven. Het duurde even voordat Fergus McCreadie met zijn trio deze kant op kon komen maar vanavond werd het wachten in ieder geval beloond met een memorabel, uniek concert van een jong trio dat nu al tot de internationale top behoort.