×

12 oktober 2022

Enerverend concert Nueva Manteca bij Fascinating Jazz in Zoetermeer

Voor jazzclub Fascinating Jazz in Zoetermeer bracht Nueva Manteca tijdens een geweldig concert alle tracks ten gehore van hun laatste album Art waarop ze van de hardbop van Art Blakey & The Jazz Messengers Latin jazz hebben gemaakt.

Tenorsaxofonist Ben van der Dungen presenteerde alle nummers. Nueva Manteca met Marc Bischoff (piano), Nils Fischer (congas, percussie), Oscar Cordero (trompet), Enrique Firpi (drums) en Samuel Ruiz (bas) speelde zeer sterk en begon met All Blues van Miles Davis, dat in 1995 op Nueva Manteca’s album Let’s face the Music and Dance stond. Daarna volgde Duke Jordan’s No problem van Art dat niet anders klonk dan op het album. Met mooie solo’s van Marc Bischoff, Oscar Cordero, Ben van der Dungen en Enrique Firpi.

Ook het samenspel van Van der Dungen en Cordero was erg mooi en dat zou voor meer nummers gelden. Het door Marc Bischoff gearrangeerde Dat Dere van Bobby Timmons werd door Van der Dungen voor het publiek omschreven als funky latin jazz en dat is zeker waar. Voor de pauze volgden nog Whisper Not van Van der Dungens favoriet Benny Golson en Tonight van Nueva Manteca’s album Latin Tribute To West Side Story (2004). Met een geweldige conga solo van Nils Fischer. En een sterke afwisseling in blazers patronen van Van der Dungen en Cordero die na de pauze in Moanin van Bobby Timmons een fantastische flitsende trompetsolo gaf.

Van der Dungen gaf als aankondiging van Blues March van Golson het publiek nog enige uitleg over de relatie blues, jazz en latin en verklaarde dat als je muziek van Art Blakey speelt je er niet aan ontkomt blues te spelen. En dat Nueva Manteca blues in allerlei variaties zal spelen in deze compositie. En dat gebeurde onder andere via Cordero’s en Van der Dungens blazerspartijen en Nils Fischers conga solo. Vervolgens had in Freddie Hubbards Crisis Samuel Ruiz een hoofdrol en daagden Fischer en Firpi elkaar geweldig uit in een ritmisch vraag-en antwoordspel.

In This is for Albert van Wayne Shorter klonk er een fraaie piano solo van Marc Bischoff op een Cubaans danzon ritme. Van der Dungen legde nog uit dat Albert op Bud Powell slaat. Na het spetterende slot Are you real (Benny Golson) volgde er voor de volle zaal in het Golden Tulip Hotel in Zoetermeer nog een toegift: Fly with the wind van Nueva Manteca’s album Nightpeople uit 1998. Deze compositie van McCoy Tyner werd toen gearrangeerd door de oprichter van Nueva Manteca pianist en componist Jan Laurens Hartong (1941-2016) en was een zeer waardige afsluiter van dit enerverende concert.