×

20 juli 2013

Elvis Costello and The Imposters op dreef in 013

Geschreven door: Björn Groenen

Het enige concert dat Elvis Costello dit jaar in Nederland geeft, was afgelopen vrijdag 19 juli in 013 in Tilburg. Met zijn inmiddels illustere begeleidingsband The Imposters, waarmee hij ook de studioalbums Cruel Smile (2002), The Delivery Man (2004) en Momofuku (2008) uitbracht. De man, die de afgelopen jaren behoorlijk wispelturige concerten kon geven, geeft met een fijn uitgelezen greatest hits show echter in 013 nogmaals aan waarom de tijdloosheid op zijn songs absoluut van toepassing is.

Het lijkt alsof de charismatische kleine man net van een Hollywood filmset afloopt met zijn stopdas, hoed op en gilet. Costello is in een zeer goede stemming en dat is duidelijk te merken aan de manier waarop hij het publiek verwelkomt. Achter hem zien we een aangename en sterke bandbezetting bestaande uit toetsenist Steve Nieve en Pete Thomas op drums en Davey Faragher op basgitaar en achtergrondvocalen (bieden natuurlijk al vermaard als Attraction leden). Deze heren zijn al enkele jaren het gezelschap van Costello en dat is te merken. Costello drijft pop de kracht van zijn band.

Elvis Costello [1]

De Britse zanger heeft voor het publiek een breed scala aan songs geselecteerd. Zo horen we in het al snel oververhitte 013 zijn bekende werk voorbij komen waarbij natuurlijk nog immer populaire tracks als You Belong To Me, Pump It Up, Cry Cry Cry, Watching The Detectives, Shipbuilding en Everyday I Write The Book niet overgeslagen worden. Maar daar blijft het niet bij. Costello trakteert het publiek op amusante anekdotes en knalt zonder enige stop zijn volledige waslijst aan hits door de speakers. Het publiek reageert enthousiast en verheugd.

Elvis Costello [8]

De chemie tussen de frontman en het publiek wordt halverwege het concert nog duidelijker als hij besluit tijdens het zingen van She en What A Good Year For The Roses door de zaal te wandelen. Een absoluut hoogtepunt van deze avond. We zien mobiele telefoons omhoog gaan, stralende ogen en glimlachende gezichten. Toch blijft het Nederlandse publiek beschaafd. Hoe opwindend de spontane move van Costello ook is, het publiek blijft op keurige afstand. Costello is dan nog net geen God in hun ogen, in de zin dat ze hem willen aanraken.

De show verloopt op rolletjes. Er zijn geen technische problemen te bekennen, over het geluid valt niets te klagen én de bandleden inclusief Costello ogen fit op het podium. Costello is een absolute rasentertainer die iedere noot met met absolute passie zingt en met zijn band de juiste songs kracht dan weer souplesse meegeeft.

Elvis Costello and The Imposters

Na de wandeling door de zaal is het nog lang niet afgelopen. Oliver’s Army is aan de beurt, zo tegen het einde van het concert. Costello weet met zijn repertoire een perfecte spanningsboog als laatste eindsprint te realiseren tijdens de avond. Het publiek danst nog volop ondanks de tropische hitte in 013. Ineens knallen er podiumlampen aan die we nog niet eerder gezien hebben. Werkt Costello wederom naar een hoogtepunt? Jazeker, want tegen het einde van de avond krijgt het publiek de grootste klassieker te horen. I Want You wordt door Costello in een sensitieve roes gezongen. Een betere traktatie van Costello kun je op deze avond werkelijk niet krijgen.