18. Sister Bluebird
  19. Nostradamus (Stargazing)
  20. Encore:
  21. Masters Of Illusion
  22. Am I Really Losing You?
  23. Breaking The Spell

Pendragon, de progressieve rockband uit Groot-Brittannië heeft een vaste schare aanhangers, niet alleen in het eigen land, maar zeer zeker ook internationaal. Nederlanders, Duitsers, Belgen, Spanjaarden, Canadezen, Britten, Fransen en Finnen waren alle present bij de twee avonden waarop Pendragon weer live van zich liet horen na drie jaar afwezigheid van de concertpodia. Brutaal werd de Love Over Fear tour destijds onderbroken door de komst van Corona, nadat net de eerste concerten van de tour de band in bevlogen drive hadden getoond.

De Boerderij in Zoetermeer was de plaats van handeling voor het eerste van drie Everyone’s A VIP-weekends die de band dit jaar met de liefhebbers deelt. Nederland, Groot-Brittannië en Noorwegen zijn de landen die dit feestje ten deel valt. Twee avonden Pendragon, twee avonden waarop de band in de bezetting met Peter Gee op bas, Clive Nolan op toetsen, met Rog Patterson op twaalfsnarige gitaar (ook optredend als voorprogramma), Jan Vincent Velazco op drums, Johanna Stroud op achtergrondzang en viool en Sally Minnear op achtergrondzang en natuurlijk Nick Barrett als zanger en gitarist elk een compleet album speelde. De eerste avond het jongste van de twee, het magisch mooie Love Over Fear.

Voor de band het podium betrad, werd het publiek eerst opgewarmd door Rog Patterson. Rog is oud-tourmaatje van de band, was hun tourmanager alweer enige tijd geleden. Rog verzorgde niet alleen het voorprogramma, hij ondersteunt de band bij het organiseren van de tour, de merchandise en, belangrijker, speelt de twaalfsnarige akoestische gitaar.

Vol humor deed hij zijn introducties en nam het publiek mee in zijn folky en tegelijkertijd zeer afwisselende nummers. Het was genieten van zijn humor in de introducties, van de snedigheid ook in de teksten, van zijn gitaarspel. Hij spaarde ook zichzelf niet in zijn humor door aan te geven dat zijn laatste truc datgene zou zijn, waar hij ook wel heel goed in was, “buggerin’ off…”. Ondanks dat niet iedereen in het publiek genoot van zijn muziek, getuige ook het geroezemoes in de zaal, speelde Rog zijn muziek vol overtuiging, met soms licht bijtende zang, erg passend bij zijn teksten.

Drie nummers stond hij op het podium en toen was het tijd voor de hoofdact. Opener Everything pakte het publiek meteen al in. Het stuwende drumwerk van Jan Vincent, de al net zo gretig bassende Peter Gee en de vlammend spelende Clive Nolan, spreidden het bedje voor Nick en de achtergrondzangeressen. Wat een spelplezier, wat een enthousiasme, meteen vanaf het begin. Heerlijk hoe het nummer zich ontvouwde, heerlijk om het live te horen. En man, man, man, wat is Nick toch een begaafd gitarist. De kop eraf, de band helemaal in het hier en nu en in contact met de zaal. Zichtbaar en hoorbaar genietend en de tijd nemend om een praatje te maken tussen de nummers door.

Hoe mooi was daarna Starfish And The Moon? Het is een ontwapenend klein nummer dat Nick vocaal op zijn best laat horen met een gitaarsolo die wel heel erg klein en zeer passend is. Dat was die vrijdag ook. Mooie klanken van Clive ter begeleiding. Als je als toeschouwer bij het eerste nummer al niet er bij was gehaald, dan kon het niet anders dan dat je nu je aandacht er vol bij had.

Daarna kwam het ijzersterke Truth And Lies. Hier kwam andermaal naar voren hoe geweldig het geluidsspectrum van de avond was: alles viel op zijn plek. De band, de achtergrondzangeressen, het spel van Rog op de twaalf snaren, de subtiele toetsen, Nick’s zang en de erg fraaie opbouw van het nummer. Hoe vaak deze week nog de melodieën en teksten van dit nummer in mijn hoofd klonken, zo onweerstaanbaar mooi. En dan de toetsen van Clive die langzaam maar zeker de inleiding vormden op een prachtige solo van Nick. Melancholie, aanhouden van klanken, het vangen van gevoel, prachtig drumwerk. Het publiek en de band waren volop in het moment. Hoe geweldig!

En dat bleef zo, werd misschien nog verder uitgebouwd met het folky 360 Degrees. Nick op de mandoline, Johanna Stroud met de viool het perfecte accent zettend en hoe gaaf waren hier de riffende passages ten opzichte van de folky stukken? De brede lachen op de gezichten maakten duidelijk hoe zeer de band genoot. Het delen van de beleving van het onmogelijke van de Nederlandse taal, vol humor, onderstreepte het genieten. De Boerderij genoot eveneens volop. En zoals Nick meerdere malen in onberispelijk Nederlands zei: “Zing je Hollandse longen uit je lijf!”

Soul And The Sea knalde eveneens in deze setting. Het nummer is al heel erg mooi op zich, maar gebracht door de band in deze bezetting was het pure magie. Prachtig breed uitwaaierend en een heerlijke opbouw naar Nick die zowel vocaal als met zijn gitaar zich zeer expressief toonde, om daarna over te gaan tot de heerlijk enthousiasmerende riff vóór de overgang naar de rust.

Geluksmomentjes. Die gedachte moet toen ergens zijn opgekomen. Hoe fantastisch speelde de band, hoe geweldig was het om het zó in het moment te beleven. Eternal Light al net zo mooi, mooier misschien nog, door de geweldige opbouw, de stemmen van Johanna en Sally en het werkelijk fantastische geluid in De Boerderij. De solo van Nick, de toetsen van Clive, Rog op gitaar, de immer strakke Jan Vincent en Peter. En iedere keer de manier waarop Nick gevoel in zijn spel legde. Gewoonweg heel erg mooi.

Vanzelfsprekend kwamen ook de andere tracks van het album aan bod, alle al net zo bevlogen met als zeer fraaie uitsmijter Afraid Of Everything, dat Nick schreef over in het moment zijn, nog vóór hij ook maar van Eckart Tolle had gehoord.

Een prachtige uitvoering van het integrale album en daarna zes nummers van verschillende albums waarmee de band in haar geschiedenis dook en liet horen dat ze ook net zo bevlogen nummers van Pure, Passion, Believe, Men Who Climb Mountains, The Window Of Life en The Masquerade Overture speelde. Met als toegift Breaking The Spell werd de set afgesloten en kondigde Nick aan elkaar daags erna weer te zien. Het was inmiddels 23:00 uur geweest dus dat was niet gek geweest, maar Peter Gee kwam al snel vertellen dat er nog een akoestische set volgde. De Boerderij had al wat mensen zien weggaan en de setting voelde wat intiemer. De mensen die waren gebleven, kregen nog een heel fijne set voorgeschoteld die liet horen hoe goed de nummers van de band ook in deze kleinere uitvoeringen klonken. Prachtige uitvoering van ondermeer The Black Knight van The Jewel. Nick blonk uit op de akoestische gitaar en ook hier was het vooral genieten van het samenspel én van hoezeer er in deze intieme setting ook door de bandleden genoten werd. De eerste avond was fantastisch.

Pendragon stond in De Boerderij met een goed uitgeruste en van erg publieksvriendelijke prijzen voorziene merchandise stand, die gretige fans voorzag van zowel een nieuwe release, de Northstar EP, t-shirts speciaal voor de weekends gemaakt en een grote selectie van releases uit de back catalogue van de band. De bandleden waren na afloop van de shows in de zaal te vinden en ook steeds bereid tot het plaatsen van een handtekening of een praatje. De aanloop bij de merchandise stand bleef dan ook behoorlijk.

De tweede dag van dit weekend startte met een ontspannen beantwoorden van live vragen van het publiek. Goed gehumeurd gingen publiek en band het aan, met uiteenlopende vragen. Een aardige openingszet waarna Rog de tweede avond inleidde. Wederom een fijne set van de sympathieke Patterson; weer waren de meningen verdeeld over zijn optreden, maar de liefhebbers genoten vooral.

Pendragon trapte af met If I Were The Wind And You Were The Rain. De opener van Not Of This World is buitengewoon sfeervol en liet live al meteen de kwaliteiten van de band tot zijn recht komen. Sfeervolle toetsen, zowel van de hand van Clive als van Peter, de warme melancholieke klanken van de gitaar van Nick. Binnen een minuut zit je er midden in, Nick’s gitaarspel stuurt je op een muzikale reis, zonder weerga. Ook deze zaterdag klonk het als een klok. Hoe afwisselend het nummer en hoe zeer een voltreffer ook weer de stemmen van Sally en Johanna. En mooi, mooi, mooi de twaalfsnarige gitaar erbij. Heerlijk om in de tijd te duiken naar dit album dat zich liet schrijven na de scheiding die Nick doormaakte. Emotie dus ook te over, ook in deze live uitvoering. Clive liet zijn toetsen spreken, Nick’s stem en gitaar deden de rest.

Dance Of The Seven Veils is opgedeeld in meerdere delen, maar je moet ze wel achter elkaar horen. Het raakt de beleving van scheiding intens, dat geldt voor het eerste deel, Faithless, maar ook het meer uptempo All Over Now komt bepaald binnen. De gitaarriff klonk ook op deze avond heel louterend, maar in feite was het het hele nummer dat je als luisteraar bij de kladden pakte.

De avond kreeg nog een mooi persoonlijke touch toen Nick het woord “Geluksmomenten” benoemde als nieuw Nederlands woord dat hij die dag geleerd had. Ik mocht hem die zaterdag interviewen en de vermelding van de geluksmomenten van vrijdag nam hij mee. Bijzonder om plots de geschreven tekst zó terug te horen.

Het titelnummer van het album bestaat eveneens uit meerdere delen en het dak ging er bij het openingsdeel helemaal vanaf in De Boerderij. Heerlijk instrumentaal meegenomen worden in de wereld van Pendragon: hoe gaaf is dat? De drie delen liepen heerlijk in elkaar over.

Tijd voor het intro van Man Of Nomadic Traits, ook dit is en blijft een schitterend nummer. Bijna 12 minuten een neoprogressieve reis, met af en toe wat heavy accenten; vooral weer heel mooi. En ook het slotnummer World’s End speelde de band erg sterk. Deze avond in Zoetermeer was al fantastisch alleen al met deze tracks. Het tweede deel van World’s End met de geweldige samenzang was om stil van te worden.

Aanmerkelijk steviger ging het daarna verder met The Freak Show en vervolgens het derde deel van Queen Of Hearts en het ontzettend mooie Sister Bluebird. Ja, dit is zo’n nummer dat echt altijd wel staat en dat was nu ook niet anders. Pendragon is ook zeer sterk in dit soort epische tracks. Live kreeg het een extra dimensie door Sally en Johanna. Werkelijk prachtig.

De reguliere set eindigde met Nostradamus (Stargazing) en dat zou al een schitterend einde zijn geweest maar de band had er zin in. En het publiek was meer dan te porren voor méér Pendragon. Masters Of Illusion, Am I Really Losing You? met het goddelijke gitaarspel van Nick waren de overheerlijke kersen op de taart, maar het warme slotapplaus daarna leidde tot de verzuchting nog niet te willen stoppen en, hoewel het al op vrijdag ook gespeeld was, was het verre van een straf opnieuw Breaking The Spell te mogen beluisteren. Goed idee van Clive! Zo leek het althans in de interactie tussen de twee mannen op het podium.

Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar muziek die zoveel beleving in zich draagt als de muziek van Pendragon, heeft, of je het nou leuk vindt of niet, heel veel in afwisseling en in emotie te bieden. Dit waren twee dagen dat de band volledig op stoom was, met een perfecte aanvulling met de stemmen van Sally Minnear en Johanna Stroud, ook op viool en Rog Patterson met prachtig akoestisch gitaarwerk ter begeleiding. Band uitstekend, geluid uitstekend, met veel humor en een fijne lichtshow en een songkeuze die van het eerste tot het laatste moment buitengewoon boeiend was. Het Everyone’s A VIP-weekend in Zoetermeer gaf je daarbij het gevoel met de band in het moment te zijn en al net zo zeer als de band te genieten van het feit dat ze weer live speelden. Één in een warm bad, vol aandacht van de band voor wat er dat weekend gebeurde, vol aandacht voor het publiek. Die beleving gold zeer, zeer zeker voor De Boerderij. Nick, Clive, Peter, Jan Vincent, Johanna, Sally, Roger en, ook achter de schermen, Rachel, bedankt voor een prachtig weekend!

Foto’s, met grote dank: Willem Klopper.

1. Setlist Roger Patterson 12 mei 2023
  2. Endplay