×

17 augustus 2024

Divers en erg fijn O Sol da Caparica Festival

Geschreven door:

Het Portugese O Sol Da Caparica Festival vindt van 15 tot en met 18 augustus plaats in de ten zuiden van Lissabon gelegen badplaats Costa da Caparica. Wij waren aanwezig op 15 en 16 augustus. En al eerder in 2016 en 2019 voor onder andere fado-sterren Ana Moura en Mariza. Dit festival heeft een volledig Portugees karakter.

Dit jaar treedt de onbekende fadozanger Sérgio Onze op, maar er zijn ook regelmatig dj’s en hiphop-artiesten te horen. Het maakt O Sol da Caparica tot een divers festival. Het werpt een bijzonder licht op de muziek van Portugal en de Portugees sprekende Lusofone wereld, zoals dit keer Kaapverdië, São Tomé en Principe en Brazilië, met bijvoorbeeld een Braziliaanse rapper. Hoogtepunten zijn de optredens van het duo Calema, de in Nederland geboren Kaapverdische zanger Nelson Freitas en singer-songwriter Rui Veloso, die ook bekend is omdat hij voor Mariza heeft geschreven.

Het festivalterrein ligt in Parque Urbano, niet ver van het drukke strand. Tijdens dit druk bezochte festival loopt publiek flink heen en weer omdat Parque Urbano erg groot is en naast het Palco Agres hoofdpodium nog drie andere podia kent én een straat waar eten te koop is zoals pizza, frites, hamburgers en pannenkoeken. Midden op het festivalterrein treedt er ook nog even een groep jongens en meisjes met trommels op.

Zowel 15 als 16 augustus begint het optreden op Palco Sagres met een dj. Het voelt daardoor alsof je je in een discotheek in een natuurpark bevindt. Dj’s Rich & Mendes beginnen met zeer swingende muziek. Het klinkt erg meeslepend goed en het publiek danst. Rich & Mendes de draaien soms ook goed geproduceerde overbekende melodieën als We Are the Champions en We Will Rock You.

Chico da Tina speelt vervolgens een subgenre van rap/hiphop. Hij is een beroemde Portugese kunstenaar en troubadour, die naam en bekendheid begon te verwerven op straat toen hij op feesten en bijeenkomsten verscheen. Er wordt nu een vrolijk feestelijk sfeervol podium gecreëerd waardoor het publiek er meteen bij betrokken wordt. Te horen is dat Portugese muziek meer is dan fado. Dit klinkt meer als Portugese hiphop en spoken word. Er zijn veel personen op het podium te zien alsof het een Portugees hiphopfeest is. Het publiek danst enthousiast mee.

Daarna rondlopend over het festivalterrein zie ik op het Palco Bandida podium fado-zanger Sérgio Onze optreden. Hij heeft een goede stem, zingt ook over fado en wordt begeleid door drie gitaristen, met in het instrumentarium uiteraard ook de Portugese gitaar. Vervolgens is het erg goede optreden van Calema op het hoofdpodium te zien. Calema is een duo uit São Tomé en Principe dat wordt begeleid door twee gitaristen en een percussionist. Hun stijl kan worden omschreven als elektronische Kizomba muziek. Kizomba is een dansbare muziekstijl die is ontstaan in Angola en zich vandaaruit verder heeft verspreid over de Lusofone wereld en ook wordt gemixt met hiphop en reggae. Af en toe wordt Calema versterkt door een zangeres. Er wordt erg mooi en meeslepend gezongen. Vergeleken met de vorige optredens is dit veel natuurlijker. Heerlijk dansbaar en even passievol. Ze zingen Mamma é en laten het publiek daarop reageren: ‘Aaaaa’.

Daarna volgt een optreden van de Braziliaanse rapper L7nnon. Hij zingt en rapt en doet dat goed. Zo te horen is hij heel populair onder Portugese jongeren. De act bestaat in feite uit twee man. Ze rappen in het Portugees en ook dit duo is erg goed. De teksten zijn zo te horen bekend want het jonge publiek reageert er goed op. Het is leuk om dit mee te maken. Er wordt ook met filmbeelden gewerkt. Het komt soms als een verhaal over, maar ook als Lusofone poëzie!

De volgende dag begint met een optreden van dj Diego Miranda. Hij is een van de meest invloedrijke Portugese dj’s, met goed swingende muziek. Deze muziek is mij niet bekend en is voor een niet-Portugees moeilijk te volgen. Maar het is duidelijk wel populair onder Portugese jongeren.

Daarna volgt het optreden van Nelson Freitas met een drummer, gitarist en toetsenist. Dit klinkt meteen erg goed na zo’n dj. Hij wordt af en toe ondersteund door twee danseressen en dansers. In zijn nummers klinken de Kaapverdische muziekstijlen coladeira en morna. Hij zingt over Cesária! Dit is erg mooi. Hij laat songs van zijn recente album Black Butterfly horen, zoals de titeltrack en Stay Away. Hij zingt in het Engels en het Kaapverdisch Creools en roept: ‘I love you O Sol da Caparica!’.

Het optreden van zanger/gitarist Rui Veloso is rustiger en erg mooi. Hij wordt begeleid door twee gitaristen, een toetsenist, een drummer, een percussionist en twee backing vocalisten. Je kan horen dat hij voor Mariza heeft geschreven. Hij wordt in Portugal de vader van Portugese rock genoemd. Je kunt het soft rock noemen. Soms staan de toetsen op de voorgrond. Zijn songs zijn erg goed, soms ook wat weemoedig. Al zijn de teksten niet te verstaan zoals bij fado, hij zingt erg goed. En ineens klinkt er echte pure rock met snerpende elektrische gitaar, maar ook gezongen in het Portugees.

Het optreden van Mizzy Miles is zo’n groot contrast met dat van Rui Veloso! Er wordt op het podium gedanst. Dit is meer een dj die met hiphop werkt. Hij is ook schreeuwerig en net als bij de meeste andere optredens wordt het publiek er sterk bij betrokken. Je ziet de armen heen en weer gaan. Dit is een dj als Diego Miranda. Maar het contrast met andere optredens zoals die van Rui Veloso, Nelson Freitas, fado-zanger Sérgio Onze en Calema is erg groot. En deels ook met dat van rapper L7nnon. Dat maakt dit festival muzikaal zeer divers. Het optreden van Calema was een bijzonder hoogtepunt, het duo zou ook goed passen op Nederlandse festivals.

Foto’s artiesten: O Sol da Caparica festival
Sfeerfoto’s: Rik van Boeckel