×

10 september 2014

De ‘wedergeboorte’ van Waylon

Geschreven door: Edwin Wendt

Label: Warner Music

Heaven After Midnight is niet zomaar een nieuw album van Waylon. “Welkom bij mijn wedergeboorte”, sprak hij de aanwezigen van de albumpresentatie toe. De releaseparty in Undercurrent in Amsterdam stond bol van de symboliek. “Ik heb in de afgelopen periode gehaat en gehouden van. Het houden van is er gelukkig nog steeds”, vertrouwde hij zijn publiek toe bij de introductie van Sad Song, een van de twaalf songs op zijn nieuwe album.

De plaat werd grotendeels geschreven in tien dagen tijd en was in januari eigenlijk al klaar voor release. “Maar ja, toen kwam er een hoop tussen, hè?”. Het was al niet gemakkelijk Waylon’s nieuwe werkstuk te beluisteren en de teksten te lezen zonder alle gebeurtenissen rond The Common Linnets in het achterhoofd, Waylon’s opmerkingen tijdens de releaseparty maken duidelijk dat Written in Music dat goed heeft verstaan. “Ik ben pissed geweest, boos. Je wilt gewoon lekker muziek maken. Dat ziet er mooi uit, maar als je niet oplet, wordt het heel ‘vicious'”.

Waylon

In het nummer This Rodeo vergelijkt Waylon de muziekbusiness met een rodeo. In This Rodeo zitten passages die duidelijk verwijzen naar de ‘wedergeboren’ Waylon, die zich niet met een zakelijk kluitje in het riet wil laten sturen. Het verhaal over ‘de breuk’ dat naar buiten kwam (de niet gehonoreerde wens van artistieke gelijkwaardigheid binnen The Common Linnets) is in de lyrics van This Rodeo goed terug te vinden.

I’m carrying down this heavy load
Headed down this one way road

Cause my baby needs things that I can’t buy her
Now please don’t tell me that I lost my fire

I’ve gotta do this till I’m crippled for life
Or whose gonna take care of my kids and my wife

Privézaken waar niemand mee te maken heeft? In de talkshow van Humberto Tan noemde Ilse DeLange twee weken geleden de samenwerking met Waylon ‘De zwartste periode uit mijn leven’. “Ik zal nooit meer met hem samenwerken.” Waylon zegt dat er wat hem betreft ondanks slechts een zakelijk meningsverschil is. Te gast bij Giel Beelen werd Waylon de ochtend na de albumpresentatie vrijdagmorgen gevraagd of de band nog een cover uit de Mega Top 50 had ingestudeerd. “Het leek ons wel gepast om Calm After The Storm te doen. Ja, dat is een cover. Ik maak immers geen deel uit van The Common Linnets.” Waar Waylon in het voorjaar nog een zeer onderkoelde versie met Ilse zong die voor juichende kritieken op het Songfestival zorgde, leek hij nu allerminst ‘kalm na de storm’. De Waylon-versie kenmerkt zich in september 2014 door woede. De storm is dus zeker nog niet gaan liggen. En het is Waylon die het onderwerp The Common Linnets weer ter sprake brengt.

Waylon

Op de nieuwe plaat worden de mede-Linnets overigens keurig bedankt onder het kopje ‘Love You, Thank You, Owe You’. Van de twaalf songs op het nieuwe album is er één nog een duidelijke erfenis van die periode. Afsluiter Love Me schreef Waylon samen met Ilse en JB Meijers.

Tijdens het concert staat het op de setlist ‘tussen haakjes’ als toegift. Waylon’s platenbaas klimt na het concert, dus vóór deze toegift het podium om Waylon zijn nieuwe plaat op CD en vinyl te overhandigen. Hij vertelt hoe hij werd uitgenodigd om te komen luisteren naar Waylon’s afgeronde opnamen. Of hij er wat in zag. “Bij één nummer moest ik huilen. Ik hoop dat Waylon dat voor me wil spelen en ik weet dat hij ja gaat zeggen.”

I’m not you
You’re not me
I’m a different kind of sailor