De Staat speelt spannende songs op spannende plek
“Ik ben van mening dat wanneer als je als band een tijdje bestaat, je af en toe wat shit moet uitproberen. Dan is het wel afwachten of er publiek voor is. Dat is er, dus bedankt!” Het zijn de woorden van Torre Florim, boegbeeld van Nijmeegse rockband De Staat, in een oude loods van de voormalige Apeldoornse Zwitsalfabriek gisteravond. De band speelde zijn tweede concert van een reeks optredens naar aanleiding van EP Vinticious Versions waarop alternatieve versies van bestaande nummers van De Staat staan. Het vijftal gunde de bijzondere versies een live-uitvoering op bijzondere plaatsen en de oude Zwitsalfabriek is er één van.
Foto’s door René Koele
Vierhonderd mensen zijn uit het hele land afgereisd naar Apeldoorn voor het optreden in de lege hal, waar poppodium Gigant verantwoordelijk was voor de organisatie. Voor een rollende koffiebar en frietkraam zijn gezorgd, bier komt van de eveneens in de voormalige fabriek gevestigde brouwerij De Vlijt. Buiten staan vuurkorven en hangen lichtslingers, een heuse parkeerwachter wijst bezoekers de weg. Als een minifestival – en dat voor een band die nog geen anderhalf uur zal gaan spelen. Er is moeite in deze avond gestoken en dat wordt gewaardeerd, ook door Florim, die even rondkijkt in de uitverkochte ruimte en dan concludeert: “Ik krijg het gevoel dat Gigant hier naartoe moet verhuizen, wat jullie?” waarna gejuich volgt.
Rond kwart voor negen trapt de band af met een soort old school hiphopversie van Input Source Select (I_Con, 2013), gerapt op band door Torre en gitarist/toetsenist Rocco ‘Bell’ Hueting en bassist Jop van Summeren. Het lied is dankzij de clowneske act van de drie meteen een goede binnenkomer. De rest van de band valt bij en speelt dan nog drie bewerkte versies van nummers van I_Con. De ultrarelaxte reggaeversie die de band van stamper All Is Dull heeft weten te maken, brengt het publiek meteen in beweging. De zwoele en beetje foute versie van Devil’s Blood slaat ook erg aan en doet de toch wel frisse temperatuur gevoelsmatig stijgen. Dan komt Florim tot de conclusie dat de acht nummers die op de EP staan wel erg weinig zijn om een hele avond mee te vullen. Dus zijn er meer ‘Vinticious Versions’ vanavond. Zo spelen de goedlachse mannen onder meer geweldige versies van Sleep Tight en Habibi van debuutalbum Wait For Evolution (2009) en I’ll Never Marry You van Machinery (2011).
De normaal zo stevige ramptetampmuziek van De Staat heeft de band op briljante wijze weten om te vormen en toch is de spanning en dynamiek van de nummers niet verloren gegaan, sterker nog, er zijn dankzij de nieuwe twists meer lagen toegevoegd. Vinticious Versions horen thuis op locaties zoals deze.
De band is wel van de humor, zo blijkt bijvoorbeeld wanneer Florim zich verexcuseert dat Janne Schra, zijn geliefde en zangeres, er vanavond niet bij is om Down Town mee te zingen. “We hebben haar in die sampler zitten. Dat heeft twee voordelen: het is goedkoop en ze praat niet teveel.” Droge opmerkingen als deze zorgen voor een losse en ontspannen sfeer, die er dankzij de muziek sowieso al heerst. Wanneer Rocco zijn stem extreem laag opzet in liedjes als Down Town en Sweatshop, is de hitsigheid compleet.
Als de band afdruipt en Florim alleen terugkeert doet hij een De Staat-outtake, het ingetogen She’s With Me. Na nog een paar liedjes besluit De Staat met het nummer waarmee de band begon, maar ditmaal in het publiek. Er wordt fanatiek gerapt en van microfoon gewisseld en wanneer de band minutenlang stilstaat aan het einde wordt er behalve hard geklapt en gejoeld uiteraard van de gelegenheid gebruik gemaakt om een paar selfies met de muzikanten te schieten.
Rest ons af te sluiten met een paar geparafraseerde wijze woorden van Florim: “Bedankt Gigant, ga dit vaker doen!”
Komende livedata (alle concerten zijn uitverkocht):
- Zaterdag 24 januari, Timmerfabriek (i.s.m. Cultuurwerf), Vlissingen
- Zondag 25 januari, Rotown, Rotterdam
- Donderdag 29 januari, Grenswerk, Venlo
- Vrijdag 30 januari, Museumzaal Aviodrome (i.s.m. Underground), Lelystad
- Zondag 1 februari, Huis Verloren, Hoorn