×

21 februari 2012

Charismatische Marta Gómez overtuigt in Podium Mozaïek

Geschreven door: Robert Schuurman

Label: World Connection

Na Bombino, Gaby Young & Other Animals stond de Colombiaanse zangeres Marta Gómez als derde geprogrammeerd in de nieuwe serie World Sessions. Met haar onlangs uitgebrachte en prachtige nieuwe album El Corazón Y El Sombrero als solide basis voor haar nieuwe tour, gaf de charismatische en buitengewoon openhartige zangeres op vrijdag 17 februari een bijzonder indrukwekkend en meeslepend optreden in het zeer goed gevulde Amsterdamse Podium Mozaïek.

Marta GomezHet concept van de World Sessions blijft zeer interessant: voorafgaand aan het concert een introductie-video over de achtergronden en beweegredenen van de artiest, gevolgd door een interview met de hoofdrolspeler/speelster van de avond. Zo leren we uit de antwoorden op de vragen van presentator Co de Kloet onder meer dat Marta Gómez op Berklee in Boston gestudeerd heeft (en cum lade is afgestudeerd!) en haar kind (mee tijdens deze tour) elke baan mag kiezen die het maar wil, zolang het maar in de muziekindustrie is! Daarnaast vindt ze  haar eigen stem eigenlijk niet zo bijzonder. ‘Er zijn veel zangeressen met een veel unieker stemgeluid’, geeft ze aan. Maar ze vermoedt dat veel mensen vallen voor haar warme stemgeluid. Ook het publiek mag vragen stellen. Iemand is wel heel erg nieuwsgierig naar haar leeftijd, vooral gezien haar (levens)ervaring en het feit dat ze zo lang muziek maakt. ’33’, antwoordt de eerlijke en zeer openhartige zangeres.

De enthousiaste en praatgrage Marta (presentator Co geeft zelf al aan dat hij weinig hoeft te vragen om een nieuwe woordenstroom op gang te laten komen) windt het publiek meteen al om haar vinger, om zich vervolgens op haar muziek te storten. Met haar uitstekende band pakt zij vervolgens de zaal in met een fraaie dwarsdoorsnede van haar, toch al imposante oeuvre, aangevuld met een paar fraaie covers.

Hoewel veel nummers van haar nieuwe album El Corazón Y El Sombrero , waaronder haar eigen favoriete gedicht van Lorca, Es Verdad, smaakvol en overtuigend worden gebracht is het absolute hoogtepunt van de avond een werkelijk adembenemende versie van Cielito Lindo, een oude Mexicaanse klassieker. Ook de mooie oudere songs Ritualitos en Confesion maken veel indruk. Marta Gómez laat het publiek meeklappen, meezingen en vooral meegenieten van haar unieke mix van Latijns-Amerikaanse stijlen. Met zowel melancholische als (licht) opzwepende nummers, zoals bijvoorbeeld Arbolé, Arbolé, verovert ze de harten van haar publiek en bewijst ze op haar 33e al een ‘grote dame’ in de ‘wereldmuziek te zijn’!