×

16 april 2012

Blood Live in P60 Amstelveen

Donderdag 12 april speelde de Japanse rockband Blood in P60 in Amstelveen. De band was in 2002 opgericht door gitarist Kiwamu en bassist Kaede. Blood heeft verschillende transformaties en line-upwisselingen doorgemaakt. Hun muziek laveert tussen gothic rock en heavy metal, maar blijft te allen tijde eenvoudig van structuur. De band beschouwt zichzelf als gothic rockband, maar wordt ook wel tot de visual kei stroming gerekend. Blood heeft in 2011 haar carrière nieuw leven ingeblazen met de release van twee singles (Elizabeth en Bathory) en een tournee door Noord Amerika en Europa.

Blood@P60_2012_019De kracht van de muziek van Blood schuilt in de relatieve eenvoudigheid. De recht-toe-recht-aan ritmes zorgen voor een basis waarop de enorme hoeveelheid energie van de band kan floreren. Zanger Hayato moet het live niet hebben van zijn vokalen, maar wat heeft deze zanger een ego en een energie! Met een knalharde liveset en een sprankelende lichtshow zorgde Blood voor een spectaculair optreden. De mix was erg goed en zorgde ervoor dat bas en gitaar gelijkwaardig te horen waren. Het concept van Blood is echter redelijk eenvoudig en de band treedt niet buiten de gestelde grenzen. De songs vertonen onderling wel verschil, maar de ritmes lijken toch vaak op elkaar. Dit zorgt er onvermijdelijk voor dat een veeleisende bezoeker snel uitgekeken raakt op Blood. Hoewel het bezoekersaantal niet boven de gemiddelde leeftijd uitkwam (en het publiek was erg jong), zorgden de fans voor flink wat enthousiasme. De band kreeg keer op keer de handen op elkaar en de fans gaven zich geheel over aan de band. Het is bijzonder interessant om te zien hoe zo’n klein aantal bezoekers toch voor een enorm feest kan zorgen!

Met dank aan Ruth Mampuys voor de foto’s.