×

02 juni 2014

Authenticiteit ontbreekt bij Graceland Presents

Geschreven door: Björn Groenen

Label: RCA

Ter ere van de 60e verjaardag van het eerste Elvis-materiaal organiseren de Elvis Presley Enterprises, de officiële beheerders van het nalatenschap van Elvis waaronder Graceland en aangestuurd door Elvis’ dochter Lisa-Marie Presley, een reeks internationale concerten. Elvis Presley overleed weliswaar in 1977, maar middels een videoscherm wordt hij vanavond in 013 weer tot leven gebracht. Deze keer zien we geen ex-bandleden van Elvis op het podium in 013, maar een jonge generatie liveband.

Het zal voor de fervente Elvis-kenner even wennen zijn; de legendarische concerten van de Comeback Tour (1968), Las Vegas (1970) en Aloha From Hawaii (1973) worden namelijk geprojecteerd op een videoscherm met daarachter een jonge generatie liveband. Dat het publiek vanavond geen ex-TCB-bandleden ziet, die van 1969 tot halverwege augustus 1977 Elvis’ begeleidingsband vormde, blijkt gezien de reactie voldoening gevend te zijn. De jonge liveband, die achter het videoscherm staat, maakt namelijk zonder twijfel indruk. Echter, wat betreft authenticiteit klopt het hier en daar niet helemaal. Die zogenoemde echtheid is van belang omdat de TCB-band destijds ook een zeer herkenbaar karakter met zich mee droeg. Enkele voorbeelden: zo kwam de verwilderde drumtechniek van Ronnie Tutt volstrekt overeen met de voor die tijd extravagante dansbewegingen van Presley. James Burton, was in die tijd al dé gitaarmeester van de country- en rock ‘n rollmuziek. Ook bassist Jerry Scheff kwam in de vroege jaren zeventig bij Elvis in beeld door zijn indrukwekkende basbegeleiding bij The Doors (L.A. Woman, 1971).

Tijdens het concert van vanavond horen we in mindere mate het typerende zingende gitaargeluid van James Burton tijdens de uitvoering van de legendarische Las Vegas-set. Dat is met name merkbaar tijdens Polk Salad Annie, Hound Dog, All Shook Up en Blue Suede Shoes. Maar wanneer we het solomoment van The Wonder Of You komt, is die zogenoemde Burton-sound wel degelijk herkenbaar. Hetzelfde laken in pak voor de bassist van vanavond, want wanneer de Aloha From Hawaii-set wordt gespeeld, ontbreken die ronkende baspartijen van bassist Jerry Scheff. De achtergrondvocalen van vanavond zijn een uitstekende vervanging van het Aloha From Hawaii achtergrondkoor The Stamps Quartet, Sweet Inspirations en de vocalen van Kathy Westmoreland en Charlie Hodge. Wat overigens betreurenswaardig is; de vervanging van de basvocalen afkomstig van J.D. Sumner ontbreken.

Naast uitvoeringen van de concerten Las Vegas (1970) en Aloha From Hawaii (1973) worden ook enkele nummers van de Comeback Tour (1968) gespeeld. Het concept Graceland Presents: Elvis Presley On Stage krijgt een vermakelijke wending wanneer twee gitaristen en een percussionist de performance in een intieme sfeer voortzetten voor op het podium. Maar ook hier missen we de authenticiteit van die legendarische avond, waardoor de Comeback Tour een ietwat schrale uitvoering wordt. We zien twee elektrische gitaren en percussie, terwijl de Comeback Tour een set was met óók akoestische gitaren.

Tenslotte wordt de productie spijtig genoeg in een niet chronologische volgorde gespeeld; Las Vegas (1970), Comeback Tour (1968) en Aloha From Hawaii (1973). Het publiek wordt daarentegen wél getrakteerd op een eersteklas setlijst met onder andere: Polk Salad Annie, Patch It Up, Walk A Mile In My Shoes, Blue Suede Shoes, Can’t Help Falling In Love, See See Rider, All Shook Up, I Got A Woman, Heartbreak Hotel, Sweet Caroline, Welcome To My World, Bridge Over Troubled Water, Mystery Train, Tiger Man, Suspicious Minds, Can’t Help Falling In Love, An American Trilogy, In The Ghetto, The Wonder Of You en Don’t Cry Daddy.