×

02 mei 2012

Anathema en Amplifier live in Paradiso

Zaterdagavond 28 april speelden twee Engelse bands in Paradiso: Anathema uit Liverpool en Amplifier uit Manchester. Beide bands behoren tot het alternatieve rockgenre, hoewel Anathema ooit als doom metalband begonnen is. Amplifier trad uiteraard als voorprogramma op. De band is in 1999 opgericht en heeft zijn naam al bij het gelijknamige debuutalbum uit 2004 gevestigd. Anathema stamt uit 1990 en heeft een omvangrijker oeuvre. Hun omslagpunt ligt bij het album Judgement uit 1999. Op deze plaat is de overgang van doom naar progressieve rock volledig doorgevoerd.

Een kwartier voor aanvang nam Amplifier het podium in. De band speelde een dynamische zet met een cyclisch karakter; de heavy stukken in iedere songs leken opvallend veel op elkaar. Dit zorgde voor een soort deja-vu effect, wat voor afvlakking zorgde. Het was niet zo zeer een terugkerend thema, maar een stramien waar de band zich onbewust aan onderworpen heeft. Gelukkig ben ik redelijk bekend met de band en weet ik dat ze eigenlijk tot meer in staat zijn. Jammer alleen dat het live niet zo zeer uit de verf komt. Amplifier is een passende opener van deze concertavond.

anap6022Vanaf het eerste moment werd duidelijk dat Anathema voor een magisch optreden zou zorgen. Hoewel de microfoons nog niet helemaal optimaal stonden en het geluid daardoor wat schel was, luisterde de zaal gefascineerd naar de emotionele muziek van deze band. Hoewel de muziek van Anathema het best tot zijn recht komt op een koptelefoon, was het live optreden een goede representatie van hun kunnen. Natuurlijk komt niet elk element live tot zijn recht, maar in grove streken wordt toch het epische schilderij van iedere song mooi geschilderd. Het komt zelden voor dat een mensenmassa zo gegrepen word door de muziek, maar het was duidelijk dat het publiek van Paradiso geheel in de ban was van Anathema. De band speelde een zeer dynamische show en zorgde voor veel emotie en spanning in de nummers. Het is zonneklaar dat Anathema een professionele band is met ervaren muzikanten die een overtuigende live show kunnen presenteren. Het zou me niets verbazen als ze tijdens de volgende tournee in de Heineken Music Hall staan.

Met dank aan Cristel Brouwer voor de foto’s.