The Mastersons – Birds Fly
Birds Fly South
Met de deur in huis: het paar Eleanor Whitmore en Chris Masterson heeft onder de artiestennaam The Mastersons een even intelligent als gepassioneerd debuut afgeleverd.
The Mastersons schrijven melodieuze popliedjes met een kop een staart, en de intrigerende arrangementen gaan nooit ten koste van de herkenbaarheid van de songs. Eleanors zeldzame stem is van een glasheldere zwoelte (ja, dat blijkt te kunnen) en staat in zinderend contrast tot Chris’ onderkoelde, franjeloze voordracht – een tegenstelling die al meeslepend genoeg is als de echtelieden elkaar vocaal afwisselen, maar die zich in de samenzang toespitst tot een tweegevecht waarin man en vrouw elkaar niets toegeven zolang de krachtmeting functioneel is voor de spanningsopbouw van de nummers.
In de teksten toont het duo geregeld een wrede precisie. Time bepaalt de aangesprokene haarfijn bij de onherstelbare mislukkingen in zijn leven, Fool is de compromisloze analyse van een relatie die de naam nooit verdiende. De Mastersons zijn echter veel meer dan meesters in puntig sarcasme. Ze blijken ook in staat tot even afwisselende als genuanceerde observaties van wat mensen ondanks alles bij elkaar houdt, en onder het materiaal met deze thematiek getuigt vooral Would It Really Be a Sin? van tedere wijsheid. Chris en Eleanor maken het overigens nooit moeilijker dan nodig is. Het titelnummer gaat doodgewoon over heimwee van twee in New York wonende Texanen met de winter op komst, en Crash Test is een van de meest speelse en directe versierliedjes die er bestaan.
The Mastersons zijn virtuoos thuis op een onafzienbare rij besnaarde speeltuigen, maar ook alle instrumentale talenten staan consequent in dienst van het repertoire. Zo illustreert de vioolpartij tussen hoop en vrees de stemmingen van The Other Shoe eenvoudig en effectief, tekent het even tegen grunge aanleunende gitaargeweld in You Don’t Know het dwarse karakter van de hoofdpersoon, terwijl het pianospel van gast Sweney Tidball de vileine agressie in Time met – althans voor het slachtoffer – onuitstaanbare nonchalance versterkt.
Kortom, dit is er echt eentje voor de jaarlijstjes.
Voorlopige concertdata:
8 november: Transvaria, Den Haag (www.musemix.com)
9 november: Xinix, Nieuwendijk (www.xinix.nl)
11 november: Paradiso, Amsterdam (www.paradiso.nl)