×

Recensie

Pop

15 november 2021

Novastar

Holler and Shout

Geschreven door: Leon Pouwels

Uitgebracht door: Universal

Holler and Shout Joost Zweegers Novastar Pop 4 Novastar – Holler and Shout Written in Music https://writteninmusic.com

Ik ben dol op de Novastar sound. Heerlijk, dat doorrookte randje bij die hemelrijkende stem. De naar België uitgeweken Nederlander Joost Zweegers raakt mij direct al met de aan Crowded House memorerende Wrong single. Na het Novastar debuutalbum verschijnt het gelijkwaardige door Piet Goddaer (Ozark Henry) geproduceerde Another Lonely Soul. Twee eenzame zielen ontmoeten elkaar in het adembenemende Never Back Down duet. Ook met het meer dan prachtige Mars Needs Woman van Almost Bangor betoverd hij het publiek. Vervolgens komt Inside Outside uit, een lastige te plaatsen plaat waar hij naar een nieuwe sound zoekt. Op de hoes kijkt een zichtbaar uitgebluste zanger met een holle lege blik naar de cameraman. Waarschijnlijk is dit de plaat die hij moet maken om het hoofd te legen van de kwellende innerlijke demonen. Niet echt een Novastar album, maar meer een persoonlijke Joost Zweegers plaat. Bij In the Cold Light of Monday lijkt het erop dat hij zich hervonden heeft, en in dezelfde lijn ligt het pas verschenen Holler and Shout.

Het door Mike Scott van The Waterboys geschreven Crooked Court of Dreams opent de schijf. Een opbeurende regenstadnummer volgens folky jaren tachtig tradities. Een bewonderingswaardig correspondentieverslag van twee muzikanten die niet samen in de studio zitten, maar waarbij dat dus totaal niet hoorbaar is. Juist die lange afstandsvriendschap levert hier zoveel moois op. Mike Scott zorgt voor woorden die Joost Zweegers in omlijste muzikale verpakking terugkoppelt. Dezelfde soortgelijke connectie heeft Novastar ook met de van Noel Gallagher’s High Flying Birds bekende toetsenist Mikey Rowe, die in principe als Holler and Shout producer optreedt. Door de pandemie ontstaat er een knik in de samenwerking, gelijmd door handige thuisklustips om daar datzelfde studiogevoel te creëren. Het intensieve contact is dan wel verminderd, de goedkeurende verbintenis blijft aanwezig.

Misschien zorgt juist corona wel voor die warme afhankelijkheid bewustwording en het kameraadschap waardeoordeel opnieuw geëtiketteerd. Herkenbaar, omdat iedereen de afgelopen periode door een diep dal gaat. Die terugval zit hem in de bordeauxdonkere rode wijn isolementtracks als Deep Are the Eyes en Velvet Blue Sky. Bestrijdbare eenzaamheid welke in de prachtige piano kernsong Holler and Shout resulteert. Feit is dat het geen zwaarmoedig geheel is. De romantische melancholie zit bij Joost Zweegers in het bloed. Het lijkt erop dat hij als gerijpte vijftiger de wereld veel beter begrijpt en relativeert. Hij haalt een stukje onbezorgde jeugd en kinderlijke onschuld terug in het door dromerige jaren tachtig synthesizers nostalgiek vullende Saturday.

Noodgedwongen bedaardheid laat puzzelstukjes op de juiste plaats vallen. Your World is op een melodie gebaseerd die tijdens het Almost Bangor opnameproces maar niet tot bloei komt. Hier breekt de cocon zich langzaam open om de kleurrijke vlinderachtige song publiekelijk te showen. Grijsgroene donderwolken schuiven aan de kant en het vrolijke lentekriebel Judy Folk zonnestraaltje laat je glimlachend omhoog kijken. In het waardevolle Isabelle eerbetoon staat hij stil bij de gelukzalige relatie met zijn vrouw. Joost Zweegers verwoordt treffend met de eerste Wrong single de gevoelige plek van twijfel en verdriet bij een stukgelopen relatie op, toch heeft Joost eigenlijk nog nooit een echt liefdesnummer geschreven. Dit zet hij nu dus eindelijk recht. Geluk is een mooie inspiratiebron, maar de emoties worden nu eenmaal vaker in pijn en onmacht geuit. Holler and Shout, zelfemplooien door de ellende eruit te schreeuwen, wat overblijft is rust en liefde, toch?



  1. Crooked Court of Dreams
  2. Deep Are the Eyes
  3. Holler & Shout
  4. Wild Years
  5. Your World
  6. Judy Folk
  7. Velvet Blue Sky
  8. Saturday
  9. Holding Patterns
  10. Isabelle