Mount Kimbie
The Sunset Violent
Het Engelse Mount Kimbie legde vijftien jaar geleden de lat direct hoog met de ep’s Maybes en Sketch on Glass en het album Crooks & Lovers. Spannende, diepe elektronische muziek die putte uit vele stijlen. Gemakshalve gooiden velen er de term ‘post-dubstep’ tegenaan. De optredens, waaronder een set op het later ziele gegane Pitch Festival in Amsterdam, onderstreepten de potentie van Dominic Maker en Kai Campos.
Inmiddels zijn we met The Sunset Violent aanbeland bij de vijfde langspeler. De voorgaande platen van Mount Kimbie waren niet allen volledig geslaagd, maar het duo wist toch geregeld te prikkelen met hun soms prettig ongrijpbare stijl, die aan de andere kant toch ook vaak weer typisch Mount Kimbie was. Dubstep, old school house, techno, shoegaze, indie, hiphop; in de handen van het tweetal vormden deze ingrediënten zich geregeld tot prikkelend luistervoer, met hier en daar de potentie van een (online) hit.
Het nieuwe album is direct raak met opener The Trail: rafelig, punky gitaarwerk, dat vaker zal opduiken op de plaat, gelardeerd met de ijle, woordloze zang van de Mexicaans/Franse Andrea Balency-Béarn en weer die kenmerkende weeïge achtergrondklanken. De track krijgt dankzij de later opduikende straffe beat nog een slinger mee.
Het stemgeluid van Balency-Béarn zorgt voor een mooie verrijking van de muziek van Mount Kimbie, waar voorheen de vocalen vooral van Dominic Maker en terugkerend gastvocalist Kring Krule kwamen. Samen zorgen Maker en Balency-Béarn voor een bijzondere mix van vocalen in het soms bijna drogerende Dumb Guitar, een intrigerend mengsel van indie, ambient en noise. De fijne, eigenzinnige deep house van A Figure in the Surf krijgt ook op fraaie wijze een ziel dankzij hun stemmen.
Meer dan voorheen klinkt Mount Kimbie op The Sunset Violent als een ruimdenkende, vooruitstrevende postpunk/indie-band met een voorliefde voor elektronica en een geestverruimende atmosfeer. Shipwreck is donkere indie die zware ondertonen tegenover sequences en ijle zang zet. De eerste track met gastvocalist King Krule, Boxing, schuurt ook fijn tegen stemmige new wave en indierock aan. Zoals de Chemical Brothers weleens buiten het geijkte dance-idioom die kant opkeken, doet ook Mount Kimbie dat geregeld, zij het dat Maker en Campos het meer zoeken in sluimerende, wazige sferen.
Een deel van de opnamen van het album vond plaats in het woestijnlandschap van Yucca Valley in Californië. Dat was overigens niet al te ver van de huidige woonplaats van Dominic Maker, die inmiddels in LA woont, waar hij al werkte met James Blake, Travis Scott, Metro Boomin’ en Flume. De shoegaze- en dreampopsferen van Yukka Tree verwijzen natuurlijk naar de sessies in de woestijn.
Vergeleken met het op zich prima Cold Spring Fault Less Youth en het recentere MK 3.5: Die Cuts City Planning klinkt Mount Kimbie op deze nieuwe plaat een stuk hechter en coherenter. De band houdt het eenvoudig met drumroffels en piano op Got Me – maar dat werkt ook best – en levert met de geweldige single Fishbrain en passant nog even een carrière-hoogtepunt af. Ruwe gitaren, mooie melodielijnen en veel creativiteit in de zangpartijen. ‘The state’s on fire / The freeways, they sway and collapse / People hide, clouds cry / A new way to be on dry land / There’s no air to breathe, I choke’. Je kunt je de bewonderende blikken van Damon Albarn / Gorillaz hier gemakkelijk bij voorstellen.
Het afsluitende Empty and Silent, met wederom een rol voor King Krule en Andrea Balency-Béarn, onderstreept het karakter van de plaat nog eens zes minuten lang. Een straffe, lichtvoetige beat, rafelige gitaarlijnen en Krule die lijkt voor te lezen uit zijn dagboeknotities. De praatzang-stijl van Krule duikt tegenwoordig wel vaker op bij indie/postpunkbands maar vanuit hun persoonlijke muzikale achtergrond geeft Mount Kimbie hier toch weer een eigen draai aan.
The Sunset Violent is gemakkelijker te behappen dan het spraakmakende oudere werk. De plaat laat daarbij een mooiere samenhang en meer vocale rijkdom horen en is daardoor op een andere manier ook een van de hoogtepunten in de discografie van Mount Kimbie.