×

Recensie

Eigentijds

15 februari 2022

Mòs Ensemble

Behind The Marble

Geschreven door: Dick Hovenga

Uitgebracht door: W.E.R.F. Records

Behind The Marble Mòs Ensemble Eigentijds 4 Mòs Ensemble – Behind The Marble Written in Music https://writteninmusic.com

Met hun debuutalbum Limbs raakte Mòs Ensemble twee jaar geleden een fijne snaar. Het collectief viel op doordat de sfeer prominent bepaald werd door rijke, vaak meerstemmige, vocalen die met prikkelende/avontuurlijke arrangementen, gespeeld door een veelzijdige groep getalenteerde (jazz)muzikanten naar hemelse hoogten werden geduwd. Met hun tweede album Behind The Marble diepen ze hun sound nog verder  uit. Het levert een magische ervaring op.

De bandsamenstelling is en blijft een bijzondere. In Astrid Creve (vocalen, banjoline), Marta Del Grandi (vocalen) en nieuwkomer Roos Denayer (vocalen en gitaar) heeft Mòs Ensemble een fantastisch zingende drie-eenheid die net zo fraai melodieus als avontuurlijk dan weer lekker dwars de sound van het gezelschap bedwelmt. Ambroos Deschepper (sax), Benjamin Hermans (sax, klarinet), Artan Buleshkaj (gitaar), Kobe Boon (contrabas) en Simon Raman (drums) leggen daar een machtig avontuurlijk muzikaal landschap onder.

Muzikaal architect van de achtkoppige band is contrabassist Kobe Boon die met zijn composities net zo hard voor vocaal als weerbarstig muzikaal genot gaat. Boon, in eerste instantie bekend van het fameuze trio Steiger, reikt hoog met zijn composities. Het avontuur in zijn composities is enorm, hij bouwt steeds weer vanuit verschillende en fijn diverse lagen op. En hij heeft in Mòs Ensemble exact de juiste muzikanten op zich heen die de composities robuust oppakken.

De enigen die zich met de composities bemoeiden waren de zangeressen en dat betekent alleen maar winst. De vocalen klinken steeds weer intrigerend. Dan weer vervreemdend en dwars dan weer fraai uitgebalanceerd, vaker ongrijpbaar. De instrumenten hebben duidelijk hun eigen rol. Met de immer geweldige Raman en Boon als anker en de verrukkelijk ruwe en onvoorspelbare klanken van Buleshkaj heeft het collectief een heerlijk ongeleid alternative basisgeluid.

Hermans en Deschepper duwen de sound dan weer richting jazz waar de vocalen van Creve, Del Grandi en Denayer de sound dan weer richting nieuw klassiek/eigentijds duwen. Op Behind The Marble hervindt Mòs Ensemble de sound die Limbs al zo bijzonder maakte en verrijkt deze met nog meer spelervaring, vrijheid en de wetenschap wat er allemaal met deze band kan.

Vanaf albumopener A Peel of Your Pale Blue Face openbaart zich een reuze avontuurlijk album dat prikkelt, verrast, verbaast en emotioneert. De composities, open voor veel avontuur, overtuigen volop en de vocalisten en muzikanten duwen hun eigen muzikale mogelijkheden tot het uiterste op. De zeven composities die het album telt hebben steeds weer een mooie diversiteit en gelaagdheid. Duikelen van jazzy structuren via folk- en rockinvloeden, in de instrumentale hoek, naar eigenzinnig nieuwe klassieke structuren, in de vocale regionen. Het maakt van Behind The Marble een intrigerende luisterervaring en van Mòs Ensemble en super interessante  en muzikaal ongrijpbare band.



  1. A Peel of Your Pale Blue Face
  2. Pictures of Us
  3. Shoot
  4. My Shadow
  5. Headless at Last
  6. Ridn
  7. Sculptures