×

Recensie

Jazz

24 september 2022

Marion Steeghs

Nachtvogel

Geschreven door: Wouter Schenk

Uitgebracht in eigen beheer

Nachtvogel Marion Steeghs Jazz 3.5 Marion Steeghs – Nachtvogel Written in Music https://writteninmusic.com

Marion Steeghs, geboren in 1980, groeide op in het Noord-Limburgse America in een muzikale omgeving. Het dorp, deel uitmakend van de gemeente Horst aan de Maas en liggend aan de spoorlijn tussen Venlo en Eindhoven, is uiteraard vooral bekend als thuisbasis van de in heel Nederland bekende dialectband Rowwen Hèze. Al vroeg in haar leven betekende muziek, door het gezin waarin ze groot werd gebracht, veel voor haar. Maar pas op latere leeftijd kwam het tot wasdom naar buiten toe. In 2021 gaat ze de samenwerking aan met pianist, componist en streekgenoot Egbert Derix, die we onder andere kennen van zijn vorig jaar uitgebrachte en geslaagde album Dark Night of the Soul & Exit Ego.  Samen schrijven ze de muziek. Steeghs schrijft de teksten, in de taal waarin ze het meeste gevoel tot uiting kan brengen, het plaatselijke Limburgse dialect. Mede dankzij een crowd funding actie, is haar debuutalbum deze zomer uitgebracht.

Er bestaat geen één Limburgs dialect, of zoals je wilt ‘Algemeen Beschaafd Limburgs’, maar het dialect verschilt vaak al van plaats tot plaats. De teksten van Steeghs, zijn geschreven in het dialect wat in de regio waar America ligt gesproken wordt en daardoor ligt het heel dicht bij haar innerlijke drijfveren. De titel van haar debuutalbum, Nachtvogel, is gelijk een eerbetoon aan de Amerikaanse zangeres Eva Cassidy, die veel te vroeg in 1996 aan de gevolgen van kanker, op 33-jarige leeftijd, overleed. Van Cassidy, die eigenlijk pas na haar dood bekend werd, is in 2015 het live dubbel album uitgebracht met de titel Nightbird met live opnames uit begin 1996.

Het eerste nummer op Nachtvogel is Kikkerkoel, waarin Steeghs de wandeling beschrijft via een bospaadje naar de poel, waar je kikkers hoort, maar niet ziet. Over grote bomen die haar klein maken en een kring in het water, door het gooien van een steen, het staren naar beneden in het water, naar een zwart schilderij, totdat de rimpels vervagen en zij zich zelf weer ziet. De teksten van Steeghs roepen prachtige poëtische beelden op. De compositie begint met een verfijnd strijk arrangement, totdat de frisse tonen van Derix op elektrische piano invallen. De band bestaat verder uit Norbert Leurs (bas), Ivo Rouschop (drums & percussie), Leo Janssen (sax), Yvonne van de Pol (viool) en Marie-José Didderen (cello).

Stille Vlinder is een fijn in het gehoor liggende compositie in een snelle en ritmische driekwartsmaat. Syncopisch word je mee gezogen met de evenzo verfijnde zang van Steeghs, met een licht timbre zingt ze over het ontluikende leven, de stille vlinder, die aangemoedigd wordt te vliegen om het leven te omarmen, of is omvleugelen? Het timbre en vibrato van haar bijzondere zangstem doet soms denken aan het werk van Lenny Kuhr. In het dialect luidt het refrein ‘Stille vlinder aojem oet, Stlle vlinder vleeg maar, Stille vlinder aojem oet, Stille vlinder vleeg verder nou’. Ook Alliën Weend ligt heerlijk in het gehoor op een mooi bed van een strak en energiek ritme, knap uitgevoerd door Rouschop en begeleid door het aangename solospel van Janssen, de in Limburg geboren saxofonist en routinier van het Metropole Orkest. Derix en Steeghs zijn er goed in geslaagd de teksten, die gaan over het gewone leven, te verbinden met levendige thema’s in hun composities, zo ook in Alsof Ut Lave Good Is Zoë (Alsof het leven goed is zo) en As De Schemer Keumt (Als de schemer komt).

Neet Daor gaat over de spreekwoordelijke splitsing die zo herkenbaar is in bepaalde fases van het leven. ‘Zweef ik tusse licht en donker, bin neet doar en ok neet heer, bin neet daor’. Oftwel, zweef ik tussen licht en donker, ik ben niet hier en ik ben niet daar. Wie kent niet het unheimische gevoel nergens thuis te horen op belangrijke momenten waarbij je voor moeilijke keuzes staat in het leven en wanneer je helemaal aangewezen bent op je zelf. Met het minimalistisch getinte en repetitieve toetsen spel van Derix erbij weten beiden een mooie sfeer op te roepen die goed past bij deze thematiek. Ook het volgende stuk, Aan de Rand, gaat over keuzes: ‘Zal ik gaon of blief ik staon op ut vasteland’.  Met een oppeppend ritme en verfrissende akkoorden op de toetsen en de wederom stijlvolle solo’s van Janssen op sax. Ook Deze Stilte en Van Binne zijn prachtige teksten gecombineerd met gevoelige composities.

Nachtvogel is een zeer geslaagd debuutalbum van Marion Steeghs en we zijn benieuwd wat haar nog jonge carrière nog meer gaat brengen.



  1. Kikkerkoel
  2. Stille Vlinder
  3. Alliën Weend
  4. Alsof Ut Laeve Good Is Zoë
  5. As De Schemer Keumt
  6. Neet Daor
  7. Aan de Rand
  8. Deze Stilte
  9. Van Binne