×

Recensie

Alternative

30 april 2022

Kloot Per W

Arbre a Filles

Geschreven door: Leon Pouwels

Uitgebracht door: Jezus Factory

Arbre a Filles Kloot Perwez Alternative 4 Kloot Per W – Arbre a Filles Written in Music https://writteninmusic.com

Met groot enthousiasme kondigt Kloot Per W vorig jaar de plannen voor een nieuwe volwaardige plaat aan. Het duistere Nuits Blanches nachtwerk is ondergedompeld in zwaarmoedige inktzwarte schrijfsels, de dood centraal stellend. Tekstueel sluit het breekbare zonlicht ontwakende Le Temps Caché mooi op dit drieluik aan, muzikaal is het echter gemakkelijk verteerbaarder. Het treffende overgangsnummer naar Arbre A Filles, een klaarlichte zomerplaat, ironisch juist grotendeels in de periode geschreven dat Kloot door lichamelijk ongemak letterlijk en figuurlijk noodgedwongen aan huis gekluisterd zit. Arbre A Filles bezit meerdere diepgaande onderlagen. Pel deze af en je komt bij de rottende kern, waar weldegelijk de nodige giftige bijtende sappen uitdruipen.

Maar Kloot kennende, geeft hij hier een luchtige twist aan. Typerende Per W gekte, samen met bevriende muzikanten als de gitaristen Mauro Pawlowski, Steven Janssens en Jan Blieck, bassist Pieter van Buyten, drummer Jo Moens, de backing vocals van Catherine Mys, Claudia Soccio en Neo Deweze aangevuld met het toetsenwerk van Jan Hautekiet, Rudy Trouvé en producer Pascal Deweze buigt hij zich over de bijslijpbare puzzelstukken. Een ingecalculeerd proces, waarbij de doelstelling simpel en eenvoudig is.

Het moet min of meer vijftig jaar Kloot Per W omvatten. De tegendraadse gekte, de liefde voor The Beatles perfectie, de hitgevoeligheid maar ook zijn geboorteroots en zijn Franstalige opvoeding. Engelstalige muziek speelde toen nog maar een beperkte rol in zijn leven. België was behoorlijk Frankrijk gericht, en ondanks dat de Vlaamse muzikant zich erg door de muzikale jaren zestig revolutie laat beïnvloeden, ontstaat hier ergens zijn basis. La Naissance Du Rock, de navelstreng nog met het conservatisme verbonden, enkel een knipbeurt van het rockbestaan verwijdert. De feestjes, de vrouwen, de drank en de kaviaar. Verslaafd aan de onvoorspelbaarheid, verslaafd aan het avontuur.

De voedingsrijke kleigrond van Les Pays, de beboste Ardennen, waar de vastliggende horizon de scheidingsgrens van een jeugdige Kloot bepaald. Dit is geen nostalgie, dit is juist zijn beknopte levensverhaal. Een cadeau voor zijn vrienden, zijn naasten die hem goed kennen. Frans is de perfecte voertaal om zijn gevoelens te etaleren. Een publieke voorstelling met de kunstenaar als middelpunt van zijn eigen expositie. In het psychedelische jazzy Krautrock titelstuk Arbre A Filles wandelt Kloot Per W in gedachte door het New York van de jaren zeventig, memorerende aan de opbloeiende graffiti cultuur, het stinkende CBGB punkhol en de Ziggy Stardust glamrock. De aftakeling van het artiestenbestaan, afbrokkeling van de metropolen, waar kaalplukkende geldratten de vervallen straten financieel schoonvegen.

De Franse chanson, levensliederen avant la lettre. De puurheid, de emotie en de l’amour. Het bekt niet alleen beter dan liefde, het geeft tevens de romantiek en de eeuwigheidsduur weer. De muzikale oneindigheid wordt alleen door de sterfelijkheid overtroeft, dan is de cirkel weer rond. A la Fin De la Fin, dichter bij de dood dan bij het leven. Dagboekbladzijdes tellen af, herinneringen in waardes gerangschikt. De psychedelische Il Y Aura soul, mijmerend over de zin van het bestaan filosoferen, mon amour centraal stellend.

Zonder liefde geen mensheid, zo simpel is het allemaal. De gemiddelde werkkracht geniet als vijfenzestigplusser van zijn verdiende pensioen, Kloot Per W is misschien wel aan zijn vierde jeugd bezig, verspilde tijd inhalend. Muzikant pur sang. Voor altijd jong, voor altijd die kinderlijke gemeende interesse voor het onwetende. Die erfelijk bepaalde gedrevenheid, de ongeremde drang om maar actief bezig te zijn is bepalend op de verontrustende rusteloze ADHD two face pierrot openingstrack Tu Me Troubles, waar de jankende gitaar als een gebeten gehoorzame hond aansluit.

De keerzijde van het artiestenbestaan zit hem in het heerlijk dansbare Girl on the Phone, het internet stalken. Een lekkere openlijke straatmuzikantentrack met een nerveus geërgerde Kloot Per W, de wanhoop nabij, zelfs in het graf blijft de alsmaar doorrinkelende telefoon de wormen tijdens hun feestmaaltijd verstoren. Die Big Brother Is Watching You mentaliteit vormt tevens de verbindende wifi aansluiting naar de stevige Super Likeur beatrock, waar een sixties basis de hedendaagse machtige geld kloppende sociale media problematiek bloot geeft. We leven in een blauwe duimpjes scorende Like maatschappij, een kunstmatige populariteitspoll classificatie.

Hoe dwaas kun je zijn, daar is geen Kloot Per W gekte voor nodig. Het zal niemand verbazen hoe actueel Je Suis La Mort op dit moment is. Oorlogen vermoorden de mensheid, vermoorden de passie, vermoorden de cultuur, verarmen de vrijheid. De Dood als ingehuurde sluipmoordenaar in een strak glamrock glitterjasje die weigert om nog langer levens op te eisen.

Mon Dernier Mot, het duistere slotakkoord, voordat de gitaar voor altijd in de koffer verdwijnt. De linkshandige artiest kennende stelt hij dit moment voorlopig nog wel uit, zo boordevol met onuitgewerkte ideeën, inspiraties en bezieling. Ga, maar lekker door Kloot! Arbre a Filles is geen bloemlezing uit vijftig jaar Kloot Per W rockgeschiedenis, maar geeft wel perfect weer hoe hij in het leven staat. Een Kloot Per W kenner leest tussen de lijnen door, en haalt hem er zeker uit. Voor een leek is dit een prima bondige overzichtsplaat, alleen dan met gloednieuwe songs.



  1. Tu me troubles
  2. Le pays
  3. Le Temps Caché
  4. Girl On The Phone
  5. Arbre A Filles
  6. Super Likeur
  7. A la Fin De la Fin
  8. La Naissance Du Rock
  9. Il Y Aura
  10. Je Suis La Mort
  11. Mon Dernier Mot