Hot Chip
Freakout / Release
Met hun aanstekelijke mix van synthpop, clubhouse en retro disco stelt Hot Chip nooit teleur, echt overtuigen doen de Londenaren als ze deze Duracell energie op het dansbare publiek projecteren. Door die unieke interactie ontstaat er live een waar avondmisfeestje, gedurfd uitdagend, opzwepend agressief en zeker niet afgeremd. Door die krachtige bandeenheid benutten ze springend het hele poppodium en ontdek je dat ze zoveel meer zijn dat een elektroband, en wel degelijk een goede gewaagde rockshow kunnen neerzetten. Het concert in De Melkweg te Amsterdam is voor mij een memorabele avond, uniek vanwege het gebroederlijke gevoel van saamhorigheid in de zaal, welke een paar maanden later genadeloos door die vreselijke pandemie periode wordt afgestraft.
Het bruisende A Bath Full of Ecstasy werkte naar die hypnotiserende tranceclimax toe, al ligt het accent hier op de afgebakende songstructuur en minder op die speels stoeiende onbevangenheid. Nog doordachter, nog soberder en nog volwassener. In de studio zijn ze op zichzelf aangewezen, bouwen ze de schemerige club tracks op, en blijven ze zo dicht mogelijk bij de puurheid van die basis. Het Belgische producerskoppel Soulwax attendeert Hot Chip erop, om juist vanuit die live intensiteit te denken.
Freakout / Release is het logische A Bath Full of Ecstasy vervolg met de nodige corona aantekeningen. Aftastend dat vertrouwen terugwinnen, lichtelijk claustrofobisch in het negatieve wereldbeeld opgesloten zitten. Onwennig opnieuw verloren oude vriendschappen oppakken. Hergroeperen vanuit een emotionele burn-out. Broken verwoordt die writer’s block angst, de leegte van het niets als er niets meer dan leegte is. Het radiovriendelijke funkende Down is de blijdschap van het wederzien, kinderlijk enthousiasme in puur spelersgeluk. De Freakout / Release killertrack is geïnspireerd door de overdonderende coverversie van Beastie Boys Sabotage, waarmee ze bijna standaard de laatste jaren hun concerten afsluiten. The Chemical Brothers grimmigheid, robotbeats en rauw dansbaar, duister als een nachtelijke aerobicoefening met de basgroove katalysator.
Hoe kun je in een isolement nog wegvluchten in de muziek, als deze stagneert en geen vrijheid meer biedt? Vergeten we de woorden als de zinnen onzinnig en waardeloos geworden zijn? Not Alone, je staat niet alleen in die onwetende deprimerende duisternis. Wat is de impact als de veiligheid en geborgenheid je ontnomen worden? Het opgewekt melancholisch tragische gebroken gezin nummer Eleanor pakt de verscheurdheid van de wereld in een scheidingsdrama samen. De gespierde brede schouders van beroepsworstelaar Andre the Giant die als een gebroken Atlas de brokken aan aardstukken bijeen houdt.
Time, futuristisch, het chaotische vooruitzichtperspectief. Ontwaak, met alleen idealistisch dromen kom je er niet. Guilty, medeplichtig aan de teleurgang, met enkel je handen in onschuld wassen kom je geen stap verder. Miss the Bliss bouwt voort op dat gemis en de onzekerheid. Het is die samenzang die het een forse duw in de juiste richting geeft. Saamhorigheid in het vooruitzicht met de bewapende kind echo’s om de toekomst veilig te stellen. De fragiele Alexis Taylor is zich van zijn vocale beperkingen bewust, en ondanks dat hij het met zijn gemeende emoties aardig goed staande houdt, is het toch de sexy Lou Hayter die de sensuele hees brutale eighties soulklasse van Hard to Be Funky naar een volgend level tilt.
Alexis Taylor durft het niet goed aan om zijn publiekmaatschappelijke mening uit te spreken en laat dit aan de zelfbewuste rappende krachtpatser Cadence Weapon over die dat standpunt op het politiek sterke The Evil That Men Do aankaart. De behoefte om een feestje te bouwen is op Freakout / Release wel aanwezig, Hot Chip stelt dit echter nog eventjes uit. De stijgende weg daarnaartoe wordt met de krautrock van Out of My Depth ingezet. Freakout / Release is het meest volwassene wapenfeit van de band. Wat hebben ze allemaal nog meer in zich? Denk daar maar eens over na. De kleurrijke A Bath Full of Ecstasy vlinder transformeert langzaam in een dagschuwe mot, ernstig scherpzinnig en vindingrijk.