Girls in Airports
How It Is Now
Het Deense gezelschap Girls in Airports is zo’n band die maar moeilijk in een muzikale hoek te vatten valt. Ze gebruiken vrije avontuurlijke jazz als uitvalsbasis om met verrassende folk-, indie- en rockinvloeden hun immer instrumentale composities te larderen en daaruit volledig originele platen mee te maken. Hun nieuwe How It Is Now brengt daar gelukkig geen verandering in.
Hun onderhand alweer achtste album brengt weer alles samen wat deze band zo goed maakt. Martin Stender (sax, fluit, keyboard), Mathias Holm (keyboards. orgel en piano), Victor Dybbroe (drums, gong percussie) en Anders Vestergaard (drums, cymbals) zijn een qua instrumenten apart samengesteld gezelschap muzikanten die juist daardoor een geheel eigen geluid hebben ontwikkeld.
De meestal door Stender opgezette en door de band uitgewerkte composities hebben steeds weer een fijn onvoorspelbare loop waar dan weer de sax een prominentere rol heeft dan weer de sfeerrijke toetsenpartijen of juist percussie de nadruk leggen. De band balanceert net zo machtig van ingetogen naar zwaar op en uitbouwend.
How It Is Now laat in negen composities maar weer eens horen wat een geweldige muzikanten Girls in Airports heeft en wat een gloedvolle sound ze toch in zich hebben. Energiek, avontuurlijk, prikkelend, atmosferisch en uitdagend. Variatie in sfeer en klankkleur is daarin een belangrijke sleutel, albumcoherentie al net zo. Elk album dat ze maken klinkt daardoor altijd intrigerend en verrassend.
Muzikanten die zichzelf en daarmee ook het publiek uitdagen hebben altijd mijn interesse. Nieuwe geluiden en klanken willen ontdekken en je diep daarin loslaten om met echt spannende nieuwe platen op de proppen te komen is geen standaard, maar Girls in Airports flikt dat gewoon elke keer. Ook How It Is Now laat weer een progressie in sound horen.
Er is ontzettend veel te genieten tussen de erg fraaie albumstarter Kabul en albumafsluiter Yield met composities als het geweldige Bes en Plants als (eerste) uitschieters en een track als 18 waarop de percussie de overhand neemt, als absolute meesleper. Elk album van deze band moet je lekker op je in laten groeien, zodat je pas na vele luisterbeurten (én ze live zien) ontdekt hoe goed elk album van de band echt is. How It Is Now is daar geen uitzondering op.