×

Recensie

Pop

14 maart 2010

Diane Birch

Bible Belt

Geschreven door:

Uitgebracht door: S-Curve Records, EMI

Bible Belt Diane Birch Pop 3.5 Diane Birch – Bible Belt Written in Music https://writteninmusic.com

Bible Belt is het debuutalbum van de zeventwintigjarige Diane Birch. De titel is een duidelijke verwijzing naar haar jeugd, die door de religieuze en conservatieve opvattingen van haar ouders, erg bepalend is gebleken voor haar keuzes. Haar vader was een Zevende-dags Adventist en het geloof drukte een duidelijk stempel op de jonge Diane. Voor haar elfde jaar had ze nog nooit popmuziek gehoord! Dit mocht niet van haar ouders. Er mocht ‘slechts’ naar opera, klassieke muziek en kerkelijke liederen worden geluisterd.

Toen ze oud genoeg was om huis te mogen verlaten ging ze naar Los Angeles om daar als pianiste aan de slag te komen. Op zevenjarige leeftijd leerde ze namelijk al piano spelen door eerst puur op gehoor te leren spelen en later de noten erbij te leren lezen (deze leermethode werd ontwikkeld door Shinichi Suziki en logischerwijs ook Suzuki-methode genoemd). Prince zag haar in 2006 spelen en nodigde haar bij hem thuis uit om met hem en zijn band te ‘jammen’. Toen Diane Birch via Myspace werd ontdekt, ging ze naar Londen, waar ze een contract tekende bij S-Curve Records van Steve Greenberg en de meerderheid van het materiaal voor Bible Belt scheef. Daarna verhuisde ze naar New York.

Bible Belt was in 2009 al uitgebracht in de USA en kreeg daar uitstekende kritieken. Nu is dit heerlijk soulvolle en gevarieerde album gelukkig ook in Nederland verkrijgbaar. Het talent spat gewoon van de plaat af. Prachtige, meeslepende songs als opener Fire Escape, het relaxte Nothing But A Miracle, Ariel, Rewind en Fools worden afgewisseld met lekker swingende nummers zoals haar single Valentino, Don’t Wait Up en Choo Choo. Hoogtepunt is zonder twijfel het met blues- en gospel doorspekte Forgiveness, waarbij Diane zich in ruim vijf minuten ontpopt tot een ontwapenende en overtuigende zangeres, die haar kerkelijke muziekachtergrond niet verloochend maar hier juist optimaal gebruik van maakt. De ondersteunende koortjes op het door Steve Greenberg, Betty Wright en Michael Mangini geproduceerde album zijn vaak even smaakvol als de meeste composities. We kunnen dan ook niet anders concluderen dat we met Diane Birch weer een interessante groeibriljant kunnen omarmen, die de komende jaren bij juiste slijping en rijping kan uitgroeien tot een toonaangevende zangeres.



  1. Fire Escape
  2. Valentino
  3. Fools
  4. Nothing But A Miracle
  5. Rewind
  6. Rise Up
  7. Photograph
  8. Don't Wait Up
  9. Mirror Mirror
  10. Ariel
  11. Choo Choo
  12. Forgiveness
  13. Magic View