×

Nieuws

10 maart 2022

Milo Fitzpatrick (Portico Quartet) en Jordan Smart (Mammal Hands) bundelen krachten als Vega Trails

Geschreven door: WiM Redactie

Label: Gondwana Records

Contrabassist Milo Fitzpatrick was na ruim 15 jaar Portico Quartet toe aan nieuwe muzikale uitdagingen. Waar binnen die band de laatste jaren vooral drummer Duncan Bellamy en saxofonist/elektronica alleskunner Jack Wyllie de muzikale lijnen uitzetten, was hij toe aan een nieuwe muzikale uitdaging. Hij verliet de band en ging aan de slag met zijn eigen muziek die in een spontane samenwerking met Mammal Hands’ saxofonist/klarinettist Jordan Smart zijn plek vond.

Fitzpatrick en Smith kennen elkaar al jaren. Niet alleen zitten Portico Quartet en Mammal Hands beiden op Matthew Halsalls Gondwana Records, de bands toerden ook samen. Op uitnodiging van Fitzpatrick gingen de mannen samen aan de slag met de composities die Fitzpatrick al geschreven had. Het bleek als duo wonderwel te werken en de mannen schreven er vervolgens gezamenlijk nog flink wat bij.

Puur op basis van contrabas en saxofoon en klarinet en extra klanken die daarbij met effecten te bereiken zijn, bouwden de twee muzikanten een rijk muzikaal spectrum op. Herkenbaar in sound (als je de muziek van de bands waar de twee uit komen kent) tegelijk vernieuwend en verfrissend. Voordat ze het door hadden, hadden ze genoeg composities om een heel album te vullen. Halsall bleek enthousiast en zodoende zal de samenwerking van de twee onder de naam Vega Trails op zijn label verschijnen. (De releasedatum zal vlak voor de zomer zijn).

Vega Trails is twee jazzmuzikanten op een muzikale ontdekkingstrip. Of zoals Fitzpatrick het zelf omschrijft: There is so much in just one musician’s sound; the emotional, the intellectual, the vulnerability and power of their character. But often these delicate nuances can be submerged in the quest for a group sound. In Vega Trails I wanted to grant the musicians space to breathe and be heard and for the listener to witness the intimacy and depth of a conversation between two voices, bass and melody. I was also interested in how the limitations would guide both the composition and performance and to push us both to places close to the limits of what we could play, and it is in this place where I believe the character of a musician blossoms and comes forward’. 

Een eerste track is reeds verschenen: