×

Recensie

15 oktober 2010

MSG – 30th Anniversary – Live In Tokyo

Geschreven door: Richard Verbrugge

Uitgebracht door: Inakustik

Het verhaal van Michael Schenker is bekend; begonnen als prille tiener in de band van grote broer Rudolf (Scorpions) en ras overgestapt naar UFO waar hij definitief zijn naam vestigde als briljant gitarist en begaafd componist. Begin jaren tachtig begon hij zijn Michael Schenker Group (MSG), leverde een aantal goede platen af en begon toen aan een lange afdaling waarin slechts hier en daar een briljant moment was te herkennen.

Schenker heeft zijn lot inmiddels aanvaard en beseft dat hij als ‘nostalgia act’ nog wat publiek naar zijn concerten kan trekken. Hij haalde MSG zanger van het eerste uur Gary Barden terug en nam met hem een nieuwe, weinig inspirerende plaat (In The Midst Of Beauty) op. Tijdens de tournee lag de nadruk uiteraard op de eerste twee albums en kwam de fans van weleer nog in redelijke getale opdraven. De show die het gezelschap in Tokio gaf werd opgenomen en wordt nu op CD en DVD uitgegeven. Door de locatie liggen de vergelijkingen met de legendarische liveplaat One Night At Budokan voor de hand. Bovendien staat het merendeel van het materiaal op deze uitgave ook op die klassieker.

Verrassend genoeg klinkt de plaat behoorlijk goed: Schenker is in vorm, de band met veteranen Neil Murray (bas) en Simon Philips (drums) speelt goed en nieuwkomer Wayne Findlay houdt zich prima staande. De uitvoeringen van de klassiekers klinken dan ook prima. Gary Barden was nooit een vocale hoogvlieger, maar zingt niet veel minder dan bijna dertig jaar geleden. Opvallend is dat de nieuwere nummers in de setlist live toch stukken beter klinken dan op het laatste studioalbum al zijn ze natuurlijk niet van het niveau van het oude materiaal. Persoonlijk had ik  graag gezien dat Schenker wat zijn instrumentale soloplaten had gespeeld (bijvoorbeeld van Adventures Of The Imagination), maar er is gekozen voor nummers waarop ook Barden mee kan doen.

Op de videobeelden is duidelijk te zien dat de heren een jaartje ouder zijn geworden. De bewegingen zijn wat minder soepel (zeg maar gerust stram) en bij Schenker is het drank- en drugsgebruik duidelijk terug te zien in zijn getekende gelaat. Gary Barden is nog altijd de sympathieke kerel die hij destijds ook was en nieuweling Findlay heeft er zichtbaar zin in. Enige dissonant is de dikke Neil Murray die als een chagrijnige oude knar tegen de backline staat geplakt, nauwelijks van zijn plek komt en het hele concert apathisch om zich heen kijkt. Positief is dat de band m.u.v. Murray, er duidelijk zin in heeft en geniet van het enthousiasme bij de oude fanschare. Bij het intro van Lost Horizons mogen zelfs diverse mensen uit het publiek een noot meespelen op Schenker’s onafscheidelijke Flying V.  Meer dan eens tijdens het optreden krijg je de indruk dat dit een soort afscheidstournee is want met Barden achter de microfoon lijkt de cirkel voor Schenker rond. Broer Rudolf meldde dat de Scorpions na de huidige tournee definitief stoppen. Broerlief Michael zou hem wel eens snel kunnen volgen.

Tracklisting Live In Tokyo:

1. Intro
  2. Armed And Ready