×

15 augustus 2014

Zomerparkfeest Venlo – Koele start

Het gratis vierdaagse festival Zomerparkfeest in Venlo is koel van start gegaan op donderdagavond 14 augustus. En dat slaat dan vooral op het weer. Maar, het was droog en dat was een behoorlijke opgave voor de weergoden als je de buienradar zag. De editie 2013 ging door voor een van de heetste, met dito drankomzet, belangrijk voor de inkomsten van het evenement. Dat zal dit jaar niet lukken. De stemming zat er evenwel goed in. Zomerparkfeest is begonnen als straat feest in Venlo-Oost en die sfeer straalt het nog steeds uit, nu in het Julianapark, met vijf podia en zo’n 10.000 bezoekers op de eerste avond.

De aftrap op het Hoofdpodium was voor lokale vedette Ben Verdellen. Met het levenslied en het Limburgse lied. Begeleid door een orkest o.l.v. van pianist Ruud Jacobs. En een heel koor en strijkerssectie. Na deze oer Limburgse start met stemmingsverhogend effect was het de beurt aan Town of Saints uit Groningen. Energieke indiefolk met een Fins tintje in de Circustent. Ontstaan door een ontmoeting tussen de Groningse zanger en gitarist Harmen Ridderbos en de Finse violiste Heta Salkolahti. Drummer Sietse Ros maakte het duo tot trio, bij dit optreden nog aangevuld met twee andere musici. In oktober 2013 kwam hun debuutalbum Something To Fight With uit en mochten ze zich 3FM Serious Talent noemen. Gevoelige maar ook snelle songs met een vleugje folklore door vooral de inbreng van de viool. Het strakke ritme van Ros maakt het geheel compleet tot energieke muziek die de stemming er goed in brengt in de tent in het Julianapark.

Het festival heeft dit jaar het thema BOEM! Bedoeld als verrassing. Wat is jouw boemfactor? Vastgesteld door een groep acteurs die vervolgens op basis van je boemfactor je meenemen op verrassingstoer. Bij voorbeeld geblinddoekt naar de catacomben van het Hoofdpodium. Ook staan er verrassingsoptredens gepland in het naastgelegen museum Van Bommel Van Dam. Deze avond is dat niemand minder dan Theo Maassen. Hoewel niet aangekondigd gaat het gerucht vanuit de backstagezone waar Maassen vroeg aanwezig is snel het park over. En dat leidt er toe dat het eerste optreden van Maassen – er volgen er nog twee die avond – onmiddellijk met de maximum 100 bezoekers vol is al ver voor de aanvang. Zelfs voor de geaccrediteerde journalisten is er geen pardon. Jammer, dan kunnen we daar verder niks over vertellen of laten zien..

Als een van de eerste bands staat het nogal onbekende PAUS uit Portugal in de Carrousel. Onbekend? Misschien, maar toch hebben ze al eens het voorprogramma van Radiohead mogen verzorgen. Wat is er dan zo bijzonder aan. Ze spelen een combinatie van prog, hardcore, maar ook krautrock, psychedelica en samba…. En dat met twee drummers, keyboard/gitaar en pompend bas. Hard ja, maar ook heerlijk experimenteel en vol furie. En het zit verdomde goed in elkaar. Dit is nu al een van de verrassingen van de ZPG 2014 [tekst: Ron Loontjens].

My Darling Clementine, Heerlijke country van dit Amerikaans duo, maar wel doorspekt met een cynische engelse inslag. In de jaren ’60 en ’70 hadden we duetten als Johnny Cash & June Carter. In 2014 hebben we een moderne versie in een oud jasje in de vorm van My Darling Clementine.
Met een prachtige kitch outfit als een blauwe 60’s jurk met rode tas zingt Lou Dalgliesh prachtige country ballads over verraad, spijt, woede, wraakzucht en pijn. Daarbij is Michael Weston een begenadigd songwriter en troubadour.
Dit is duidelijk geen parodieband. Uitstekende songs met catchy deuntjes. Songs gebaseerd op andere songs. Songs over elkaar en met elkaar. Heerlijk, let daarbij vooral op Tammy met de phrase “But no she won’t stand by him.
No matter what Tammy said” [tekst: Ron Loontjens].

Het uit Engeland afkomstige The Bohicas probeert met rifjes en een zwetende baslijnen een indiesound neer te zetten. De grote tent is echter voor minder dan de helft gevuld. Dit komt blijkbaar niet goed over bij de band. Daarbij lijkt het wel een boyband met vergelijkbare teksten. Beetje London Beat, maar dan minder [tekst: Ron Loontjens].

Op het Hoofdpodium is er later op de avond La Yegros. Aangekondigd als de leading lady van de nu cumbia sound, van oorsprong Columbiaanse folk en accordeon muziek. De traditioneel geklede groep uit Argentinië zorgt voor zwoele en heupwiegende latin. De slotact op het Hoofdpodium is Tommy Castro & Painkillers. Met zijn rouwe en onvervalste bluesrock. Om al vast in de sfeer te komen voor het sinds 1984 plaatsvindende Bluesrockfestival – in Tegelen, op een steenworp afstand van het park in Venlo. De editie 2014 vindt plaats op zaterdag 6 september.

Met de slotact op het Hoofdpodium is het feest van de eerste dag ZPF nog niet ten einde. Op het intieme vriendenpodium treedt Maydien op. Speaker Daan Doesborgh kondigde aan dat Jay-Z en Snoop Dogg in voorprogramma van Maydien hebben gestaan, dat belooft al alles. Niks gelogen, ze stonden op de afterparty’s van deze grootheden. Maar terecht! De soulvolle hiphop is de mooie afsluiter van ZPF dag 1. Maydien creëert een lekkere flow in lounge sferen. Dit wordt met een groovy jazzsound gecombineerd. Of is dit easy listening Hip Hop? Ze brengen het publiek voor het Vriendenpodium in een perfecte sfeer op deze koele maar droge zomeravond. Het brede spectrum aan muziek en acts laat zien hoe veelzijdig het Zomerparkfeest is. Dat belooft nog wat voor dag 2 tot en met dag 4. Wordt vervolgd.