×

03 december 2011

Succesvolle tweede Dag van de Wereldmuziek

Muziek Centrum Nederland (MCN) organiseerde op donderdag 1 december jongstleden in De Machinist en Grounds te Rotterdam de tweede Dag van de Wereldmuziek. Met bekende namen als CaboCubaJazz, Ramon Valle, Maria de Fatima, Neco Novellas en Roel Calister’s Kuenta i Tambu. Maar ook minder bekende groepen/artiesten gaven acte de présence zoals Nikitov, Sandra Mirabal (Cuba/Haiti), JWO’s Sharqi Blues, Parne Gadje, Sufitronics, Alberto Caicedo en het Göksel Yilmaz Ensemble.

Helaas was het vanwege de gelijktijdige programmering van de informatiemarkt in De Machinst en showcases in Grounds onmogelijk ’s middags alles te zien; artiesten als Nikitov (Jiddische liederen), Doe Maar Gewoon (Nederhop met poppy ska-invloeden), Juan Pablo Dobal (tango) traden op voor weinig publiek. Eind van de middag werd dat anders tijdens de optredens van Sandra Mirabal en CaboCubaJazz.

De Cubaans/Haïtiaanse muziek van Mirabal was erg mooi om naar te luisteren. CaboCubaJazz liet het publiek in de grote zaal meteen al swingen op een pittige combi van Kaapverdische muziek en Cubaanse ritmiek. De prachtige volle stem van de Kaapverdische zangeres Dina Medina was een genot om te horen, oprichter Nils Fischer (conga’s) en pianist Carlos Matos excelleerden net als bassist Reno Steba, de Cubaanse drummer Armando Vidal, gastzanger Alberto Caicedo en de blazers David Rothchild (trombone) en Joe Rivera (trompet).

Alle optredens duurden een half uur, zo ook dat van de Cubaanse meesterpianist Ramón Valle die met Omar Rodriguez Calvo (bas) en de Amerikaanse jazzdrummer Owen Hart optrad in de kleine zaal. De muziek van het Ramón Valle Trio is een spannende kruisbestuiving tussen jazz en latin, geïntoneerd door de fantasierijke klankrijkdom in Valle’s pianospel, de fabuleuze ritmiek van Calvo en het explosieve drummen van Owen Hart wiens timing en techniek ongeëvenaard is.

’s Avonds beet Jan Wouter Oostenrijk met Sharqi Blues de spits af; de uitvinder van de Maghreb Jazz voerde het publiek mee langs de bars van Caïro in Oriental Club Nightsl. Van de Maghreb naar de zigeunerklanken van Parne Gadje uit Wageningen. Ze brachten akoestische zigeunermuziek op bandoneon, gitaar, dobro, klarinet en saxofoon. Aanstekelijke muziek, erg goed gespeeld, je waande je op de Balkan maar soms ook in Griekenland tijdens een rebetika.

Neco Novellas speelde in de grote zaal met drie gastmuzikanten: Rembrandt Frerichs op piano, ‘Bulu’ Viloria op conga’s en Lucas van Merwijk op drums. De muziek van Neco is deels gebaseerd op die van Mozambique, op de timbila-traditie bijvoorbeeld; je hoort het geluid van de timbila, de houten xilofoon, doorklinken in Neco’s lyrische gitaarspel. Lichtvoetige klanken over een jazzy en Mozambikaanse groove die heel anders is als die uit West-Afrika, gezongen in de talen van Mozambique.

Swingend was het bij de Colombiaanse salsa van Alberto Caicedo y Su Orquestra. De zanger die al lange tijd in Nederland woont en in 2006 debuteerde met het album La Voz de Colombia mixt salsa uit Cuba en Puerto Rico met pop en de traditionele stijlen van zijn land zoals de cumbia. In Grounds maakte hij er een feest van met kwalitatief hoogstaande salsa. Na het optreden van Neco Novellas naar dat van het Göksel Yilmaz Ensemble die een heel andere muzikale wereld neerzette: die van Zuidoost-Turkije. Met gitaar, saz, contrabas, viool en percussie bracht het ensemble van Yilmaz fraaie composities ten gehore die niet alleen Turks getint waren maar ook Arabisch. Yilmaz familie behoort tot een Arabische minderheid in Zuidoost-Turkije, dichtbij de grens met Syrië. Het mooie is dat je deze muziek, gemaakt door in Nederland wonende wereldmusici, kan ontdekken op de Dag van de Wereldmuziek die net als twee jaar terug weer zeer gevarieerd was!