×

14 mei 2012

Spain boeit in het Koninklijk Theater in Brussel

Label: Glitterhouse Records

Met een nieuw album net in de winkels is het misschien raar om je eerste album als uitgangspunt te nemen bij een concert. Helemaal als dat album uit 1995 komt, maar bij Spain en hun legendarische eerste album ligt dat anders.

Over de afgelopen jaren heeft The Blue Moods Of Spain een wellicht legendarische status opgebouwd. De blauwdruk van de sound van Spain werd op dit album gelegd: Mooie slepende songs met fraaie melodielijnen en teksten vol hartzeer en voorgedragen door de lyrische stem van Josh Haden. Met de daarop volgende album She Haunts My Dreams en I Believe werd de sound knap uitgewerkt, maar het debuut blijft een absolute standard. Het eerste gedeelte van het concert in het prachtige Koninklijk Theater in Brussel werd volledig in beslag genomen door het debuut en wat klonken die songs weer prachtig. It’s So True, Ten Nights, Untiteld#1 en vooral ook Spiritual blijven kleine meesterwerken. Door een uitmuntend geluid en een geconcentreerde band, met door elkaar gevlochten gitaarwerk, werd een prachtige sfeer opgeroepen.

Het tweede gedeelte van de show werd gevuld met vooral songs van het prima nieuwe album The Soul Of Spain. Songs als The Only One, Without A Sound, I’m Still Free, I Love You en ook Falling en het prachtige Sevenfold kregen een fijne uitvoering mee. Het publiek, nog niet echt bekend met de nieuwe songs, liet zich graag verrassen. Maar het was opvallend dat juist met een songs als She Haunts My Dreams het publiek gelijk opveerde. Daarnaast was het opvallend dat Because Your Love en Miracle Man, de erg fijne steviger songs van het nieuwe album als ook het door Daniel Brummel gezongen All I Can Give niet tot de setlist behoorden. In alle eerlijkheid hadden juist deze songs de setlist net wat meer spanning gegeven. Nu zat de set vooral vol gedragen songs zonder echte uitschieters. Maar dat is misschien zeuren over een verder erg mooi concert wat met een opvallend genoeg, door het publiek aangevraagd, Untitled#1 van het debuutalbum nogmaals in de reprise van het concert werd gespeeld.