×

14 juni 2016

Sfeervolle Matthew Halsall in Hackney Church

Label: Gondwana Records

Een avond Matthew Halsall in Londen kun je natuurlijk niet laten schieten. Al helemaal niet als het om een uitverkochte St. Johns Church in Hackney gaat. Capaciteit 1000 man. Ja, zo groot is Matthew Halsall in zijn thuisland.

Met het uitkomen van hun fraaie nieuwe album Floa de dag daarna, mocht het uit Norwich afkomstige Mammal Hands op deze avond de spits afbijten. Hoewel het zaalgeluid nog verre van in orde was wist het trio toch indruk te maken. Alles lag vanavond aan die sterke nieuwe composities die het nieuwe album kent en het gedreven samenspel. Graag volgende keer een beter geluid. Dit trio verdient echt veel beter.

Maar met de entree van Matthew Halsall & Gondwana Orchestra werd gelijk duidelijk dat het geluid wel degelijk op orde was, alleen was de soundcheck volledig afgestemd geweest op de grote band die het hoofdprogramma deed. Vervelend voor Mammal Hands maar wel fijn voor het toegestroomde publiek. De band speelde een mooie lang uitgerekte set van twee uur met werk afkomstig van het laatste album Into Forever, het voorlaatste album When The World Was One en het net op vinyl verschenen On The Go, het album dat Matthew Halsall nog onder zijn eigen naam uitbracht in 2010.

Met een uitstekend spelende Gondwana Orchestra en een handvol gasten werd een gevarieerde set gespeeld die maar weer eens blootlegde wat Halsall en zijn Gondwana Orchestra in huis hebben. Noem het souljazz of spiritual jazz, de sound van de band heeft die immer intrigerende vaak lekker lome sfeer en biedt lekker veel vrije ruimte voor het soleren. Daarnaast ziet de band zich vergezeld van zangeressen als Josephine Oniyama die met haar innemende zang steeds weer even een andere sfeer weet te creëren. Maar het zijn juist ook muzikanten als de wervelend spelende pianist Taz Modi en de absurd snel doorgroeiende saxofonist Jordan Smart (ook Mammal Hands) die de show stelen. Wat een geweldig spel laten deze mannen vanavond horen en wat trekken ze de band daarmee naar een heerlijk hoog niveau.

Na een uitverkochte Union Chapel in hartje Londen in oktober weten Matthew Halsall en zijn Gondwana Orchestra ook vanavond in St Johns Church volledig te overtuigen. In een heerlijk lange, bijna twee uur durende, set komen niet alleen de Halsall-klassiekers voorbij maar ook flink wat verrassingen van On The Go. Het levert een concert op dat met recht de boeken in kan als een klassieker. Zo bizar dat deze band dan weer niet op een festival als North Sea Jazz staat.