×

23 juni 2013

Ruud Jacobs & Jo Didderen

Op zondag 9 juni stond Venlo in het teken van de Ouverture, het voorproefje van het culturele seizoen 2013 – 2014. In het cultuurpodium Domani trad het jonge Venlose pianotalent Ruud Jacobs – geen familie van zijn bas spelende bekende naamgenoot – op met de geroutineerde Jo Didderen (bas) met het project Sting. Geboren vanuit het eindexamenproject van Jacobs – aan het conservatorium van Maastricht – krijgt dit een vervolg in een CD dit najaar. Jacobs kwam tijdens zijn opleiding in contact met de gerenommeerde jazzmusici Geert Roelofs en Jo Didderen. Roelofs (drums) speelde onder andere met de Venlose jazzpianist Glenn Corneille in het Corneille/Roelofs trio. Vooral het grote talent Corneille maakte naam en faam in het begin van deze eeuw totdat hij heel tragisch in 2005 op 35 jarige leeftijd verongelukte, diepe wonden achterlatend in de Nederlandse muziekwereld en vooral in zijn geboortestad Venlo. Dat Venlo en de regio Noord-Limburg, naast geboortestad en -regio van een bekende Nederlander wiens naam ik niet noem, geboortestad is van vele talenten is toch bijzonder. Nu we toch aan het namedroppen zijn:  Chantal Janzen, Huub Stapel, André van der Heuvel, Kelly Terhorst, Boris (Titulaer), Glenn Corneille, Egbert Derix, Mike Roelofs. Met de laatste drie heeft de regio Venlo samen met nu Ruud Jacobs al vier jazzpianisten voort gebracht.

Met Jo Didderen (bas) gaf Jacobs in de Venlose tot omgebouwde cultuurtempel omgebouwde kerk een voorproefje op dit project. Mooie verfrissende jazzarangementen van nummers van The Police en Sting. Die ook in deze minimale bezetting van bas en piano prachtig klonken. De routinier Didderen die onder andere samen speelde met Metheny, Vloeimans en Gillespie zorgde voor gefundeerde onderlegger voor de creatieve solo’s van Ruud Jacobs. Met de walking base en krachtige uptime nummers. Op de CD wordt het project afgemaakt met de al genoemde Geert Roelofs op drums en de Cubaanse trompettist Amik Guerra, die o.a. samen werkte met Hargrove, Gloria  Estafan, de Brecker brothers en Buena Social Vistaclub. Ruud Jacobs leerde Guerra kennen tijdens een tour met een bigband op Cuba. Ze deelden de zelfde interesses in de muziek en dat is geworden tot de samenwerking en straks deze CD die heel wat belooft. Een voorproefje van Message In A Bottle in een sample kunt u hieronder horen!

[audio:https://writteninmusic.com/wp-content/uploads/2013/06/Message-In-A-Bottle-Sample.mp3|titles=Message In A Bottle Sample]

We zijn benieuwd naar de vooralsnog titelloze CD, de werktitel is La Guardia Civil, oftewel Police. De CD komt na de zomer uit.

De setlist van de voorproef in Venlo: