×

10 november 2013

Richard Galliano La Strada Quintet, Flagey, Brussel

De maanden oktober en november staan in België – als het om de jazz gaat – geheel in het teken van de 28ste editie van het Skoda Jazzfestival. Met maar liefst 71 concerten, geprogrammeerd in verschillende zalen in het hele land.  Een van de topconcerten werd verzorgd door Richard Galliano en het La Strada Quintet op zaterdag 2 november in Studio 4 van Flagey in Brussel. Dit imposante modernistische gebouw – van de architect Joseph Diongre – is 75 jaar geleden gebouwd als studio voor de NIR, de voorlopers van de BRT en de RTBF. ‘Studio 4’ is de grote concertzaal en staat bekend om z’n uitstekende akoestiek. De zaal wordt nog regelmatig gebruikt voor CD-opnames. Een uitstekende plek voor Richard Galliano en z’n quintet die vanavond een ode brengt aan de Italiaanse componist Nino Rota. Deze componist, geboren in 1911, overleden in 1979, is vooral bekend geworden door zijn filmmuziek die hij componeerde voor de films van Federico Fellini. Vanaf 1951 was Rota de vaste componist voor Fellini en schreef hij muziek voor vrijwel al zijn films. Maar Rota schreef bijvoorbeeld ook de muziek voor ‘ The Godfather’ van Coppola en naast soundtracks tal van balletten en opera’s.

De 100-jarige geboortedag van Nino Rota in 2011 was voor de Franse accordeon meester Galliano aanleiding om het oeuvre van Rota in een eigen interpretatie op CD te zetten, uitgevoerd met een quintet op het label Deutsche Grammophon. De band die op de avond van 2 november het La Strada Quintet vormt is anders van samenstelling dan op het album, maar doet er niet voor onder: Richard Galliano (accordeon), Mauro Negri (klarinet), Nicolas Folmer (trompet), Sylvain Leprovost (bas) en Mattia Barbieri (drums). Als rode draad door het concert lopen de thema’s uit Fellini’s film ‘La Strada’. Daarnaast speelt hij stukken uit de soundtrack van onder andere de volgende klassiekers van Fellini: Amarcord, La Dolce Vita, Giulietta degli Spiriti, Le Notti di Cabiria. En niet te vergeten, prachtige subtiele interpretaties van het hoofdthema en het liefdesthema van The Godfather van Francis Ford Coppola. De Franse meester van de accordeon en zijn quintet slepen het publiek mee in de melancholieke sfeer van Fellini’s Italië van de 50-er jaren. Op momenten heel subtiel en verstild, op andere momenten frivool, alsof je in het circus zit. Een prachtige mix van klassiek en jazz. Galliano, zelf van Italiaanse afkomst, in 1950 geboren in Cannes, weet de muziek van Rota op een bijzondere wijze te interpreteren. Een hoogtepunt in de concertreeks van Skoda Jazz.

Nog enkele andere grote namen die volgens het programma van Skoda Jazz te horen zijn: Nils Frahm, 13 november, De Roma, Antwerpen; Philip Catherine, Maison de Culture, Namen; Manu Katche, 22 november, Flagey  Brussel. Zie voor het complete programma: Skoda Jazz.

1. The Godfather – Waltz
2. La Strada – Tema
3. I Vitelloni – Temi