×

24 augustus 2013

Pure jazz en idylle: Jazz au Broukay

In de prachtige en idyllische entourage van het Jekerdal, tussen Maastricht in Luik vindt jaarlijks Jazz au Broukay plaats. Het kleine festival dankt zijn naam aan Le Moulin du Broukay, een oude watermolen. Gelegen in een prachtige omgeving, bos, heuvels, groen.  De parkeerplaats ligt op 600 meter van het terrein dat verder alleen per fiets of te voet over een smal één-auto-breed landweggetje bereikbaar is, geen adres, maar met de lengte en breedte graad coördinaten in de Tomtom – vermeld op hun website – goed te vinden.. Vanaf het parkeerterrein word je netjes vervoerd met pendelbusjes. Dat is nog eens service! De voertaal is Frans, maar het is een echt Euregio festival, d.w.z. de bezoekers en de meeste artiesten komen uit België, Nederland en Duitsland, het publiek is drietalig.

Het eerste optreden op de eerste dag van Jazz au Broukay was voor de jonge generatie jazzmusici uit de Euregio, in dit geval het Joachim Caffonnette Trio, bestaande uit Joachim Caffonnette (piano), Daniele Capucci (contrabas) en Basile Peuvion (drums). Caffonnette is geboren in 1989 in een artistiek gezin en studeerde klassieke piano en jazz in Antwerpen en Brussel. Het trio speelt jazzstandards met beproefde technieken als de walking bass. Maar Caffonnette schuift zijn klassieke basis niet onder stoelen of banken getuige de romantische inslag in zijn pianospel. De set sluit na anderhalf uur met een gevoelig nummer, waarbij bassist Capucci de strijkstok gebruikt op zijn contrabas. Jonge talenten die in de Euregio hun bakermat vinden om zich verder te ontwikkelen.

Het hoogtepunt op de avond is het Mimi Verderame Quintet met Mimi Verderame (drums), Carlo Nardozza (trompet), Kurt Van Herck (tenorsax), Ewout Pierreux (piano) en Werner Lauscher (contrabas). De meer ervaren musici laten een gedurfde jazz stijl horen die mij doet denken aan Directions in Music van Hancock, Hargrove en Brecker. Pure Jazz. Met strakke en soms abstracte melodielijnen en het altijd energieke drumspel van de routinier Verderame. Mimi Verderame wordt al jaren beschouwd als één van de voortrekkers van de Belgische jazzscene. Hij is begonnen als drummer, maar heeft zich later ook ontwikkeld als een begenadigd gitarist. Naast zijn quintet is hij initiator en bandleider van Belgium Big Band. Respectvol onderbreken ze hun set als een dame in het publiek onwel wordt. Wat overigens gelukkig goed afliep en waarschijnlijk een flauwte was in de goed bezette festivaltent. Kurt Van Herck en Carlo Nardozza wisselen elkaar af met mooie gevoelige solo’s. Maar iedereen komt volledig tot zijn recht in het goed op elkaar ingespeelde quintet. De Duitse bassist Werner Lauscher speelde overigens eerder in het Corneille/Roelofstrio, van de op 23 augustus 2005 verongelukte pianist Glenn Corneille, op de kop af  8 jaar geleden op deze eerste dag Jazz Broukay 2013.

De eerste avond werd afgesloten met het Laurent Doumont Quartet, dat staat voor een wat meer feestelijke swing, soul en r&b. In de set wordt de nieuwe CD gepresenteerd van de bandleider en saxofonist Laurent Doumont die onder meer speelde met Boogie Boy. De band bestaat verder uit Vincent Bruyninckx (piano), Sal la Rocca (contrabas) en Lionel Beuvens (drums).  De band is de CD’s van het nieuwe album vergeten mee te nemen en het publiek wordt aangespoord om zich na het optreden zo snel mogelijk naar het internet te begeven om ze daar aan te schaffen.

Bijzonder gezellig festival en zoals gezegd een prachtige entourage. Zeer aan te bevelen! Jazz au Broukay duurt nog tot en met morgen, zondag 25 augustus. Zie voor informatie de website van Jazz au Broukay.